Het gebruik van Artificiële Intelligentie
Artificiële intelligentie is niet meer weg te denken en beroert heel wat sectoren waaronder de audiovisuele en gamesector. Het VAF organiseert daarom sinds 1 oktober 2023 een bevraging bij alle aanvragen voor creatiesteun over het gebruik van AI. In juli 2024 sloten we een eerste termijn af en verwerkten we de resultaten.
Hoe gingen we te werk
Deze studie voerden we uit in samenwerking met Howest DAE Research. We lieten ons daarnaast begeleiden door juristen intellectueel eigendomsrecht. We ontwikkelden samen tien begrijpbare categorieën van AI-toepassingen en schreven een vragenlijst uit die in drie fasen dient ingevuld te worden. Een eerste invulmoment vond plaats tijdens het indienen van een subsidieaanvraag. Wanneer de aanvraag een positieve beslissing kreeg, werd het volgende invulmoment voorzien tijdens het aanvragen van de eerste betalingsschijf, uiterlijk 18 maanden na de beslissing. Het laatste invulmoment vond plaats bij het indienen van de eindafrekening, en dus het aanvragen van de laatste betalingsschijf.
We bevroegen in drie grote categorieën:
- Het gebruik van AI: wat, waarom en wanneer?
- Juridische aspecten: over wetgeving en intellectuele eigendommen
- Opinie: vragen waar we je persoonlijke mening over willen weten
We ontvingen 540 vragenlijsten uit fase 1 en elk ongeveer 220 vragenlijsten uit fase 2 en fase 3. In totaal werd de enquête 987 keer ingevuld.
Laatste update: 28/11/2024
De tien AI-categorieën
- 'Afbeeldingen en foto's: Generative Art'
zoals het genereren van afbeeldingen via modellen of aangeboden tools als Dall-E, Shutterstock AI, Canva AI, Midjourney en Stable Diffusion, etc., of fotobewerking op basis van AI, bijvoorbeeld via Photoshop. - 'Video / VFX'
zoals het genereren van video’s, videobewerking, montage, talking heads, deepfakes, het omzetten van tekst naar video, (de-)aging en VFX pipelines. - '3D'
zoals het genereren van models, het genereren van 3D-afbeeldingen, het genereren van dieptebeelden via NeRF/Photogrammetry. - 'Virtual Humans'
zoals het genereren van avatars (gezicht en/of full-body). - 'Animations'
zoals motion capturing en motion synthesis (bv. het aanleren van nieuwe bewegingen aan animatiemodellen).
- 'Text'
zoals het genereren van teksten (bv. ChatGPT) en vertalingen (bv. DeepL), automatisering van ondertiteling, het interpreteren of samenvatten van informatie, assistentie bij het schrijven van teksten of het leren schrijven, bijvoorbeeld in een specifieke stijl. - 'Audio'
zoals het aanleren en genereren van spraak, dubbing, het omzetten van tekst in audio, spraakherkenning, het aanpassen van spraak en het genereren van muziek. - 'Testing'
zoals het automatiseren van simulaties, machine learning bots en in-game opponent AI. - 'Physics / Engine'
zoals neural physics en engine optimizations, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van games of bij het maken van set- en camerasimulaties. - 'Andere'
aan te duiden indien je vindt dat jouw gebruikte AI-toepassing niet in een van bovenstaande categorieën behoort.
Kanttekeningen
- De vragenlijst diende ingevuld te worden voor elke vorm van creatiesteun. Indien voor één project meerdere dossiers (bijvoorbeeld ontwikkeling en productie, of een herindiening) binnen deze meetperiode in behandeling waren, werd de enquête dus ook meerdere keren ingevuld in functie van het desbetreffende dossier. Het betreft hier 6,5% van de ingevulde vragenlijsten. Gezien meningen en aanpak door de tijd kunnen veranderen, nemen we ze mee in onze berekening.
- In de eerste fase (bij de subsidieaanvraag) werd de vragenlijst ingekort om de administratieve impact voor de aanvrager zo laag mogelijk te houden.
- Het is op basis van dit onderzoek mogelijk om algemene trends te bestuderen, maar het is niet altijd mogelijk om dieper in te zoomen op specifieke subsectoren. Zo ontvingen we in fase 3 (afgewerkte steundossiers) 10 ingevulde vragenlijsten voor alle vormen van animatie samen, maar slechts 1 voor een langspeelfilm.
- Dit rapport is slechts een snapshot. Ingevulde vragenlijsten in fase 3 vertegenwoordigen afgewerkte subsidiedossiers van de laatste 5 jaar, terwijl surveys uit fase 1 de toekomst vertegenwoordigen en een weerspiegeling van de volgende 5 jaar vormen. Idealiter loopt deze survey 5 jaar om een volledig beeld te kunnen vormen.
Het gebruik van artificiële intelligentie
Het gebruik van artificiële intelligentie is in juli 2024 al met al beperkt. Bij de afgesloten projecten gaf 22,2% van de respondenten aan AI gebruikt te hebben binnen het project, terwijl bij de opstartende projecten 28% van plan was AI te gebruiken. De grootste categorie AI-tools, binnen alle fases, is met ruime voorsprong de text generation tools zoals ChatGPT. Zowel in fase 1 als fase 3 schommelt het aandeel tussen de 16 en 17 procent van alle respondenten. Tools rond generative art en fotobewerking zijn bij de aanvragen en contracteringen de tweede populairste categorie terwijl bij de afgesloten dossiers dat de audiotools zijn. In die laatste categorie komt dit vooral door de audioprojecten die een kortere doorlooptijd kennen en dus sneller de vragenlijst hebben ingediend.
Belangrijk: het betreft hier projecten over alle categorieën heen, dus inclusief fictie, animatie, documentaire, FilmLab, games en podcasts.
Observaties tijdens aanvraagfase
In de analyse van vragenlijsten in fase 1, de ingediende aanvragen, zien we dat aanvragers voor series en podcasts meer geneigd zijn om AI te gebruiken dan aanvragers voor film. Een concrete reden is er niet. Studies uit Frankrijk wijzen gelijkaardige resultaten aan. Vermoedelijk heeft het commerciële aspect van de mediasector een extra invloed op het gebruik van innovatieve tools tegenover de filmprojecten waar minder het commerciële en eerder het artistieke van tel is.
Daarnaast valt het op dat aanvragers voor scenariosteun al vaak nadenken over tools rond VFX, video en art. Het gaat in die gevallen vaak om auteursfilms, waar het scenario en de regie door dezelfde persoon of personen in handen wordt genomen. Soms is ook al een producent betrokken.
Respondenten die aangeven geen AI te zullen gebruiken, vinden de tools minder innovatief, en dienen vooral om snel en goedkoop werk uit te voeren. Omgekeerd geven zij die aangeven wél AI te zullen gebruiken een eerder genuanceerd antwoord. Zij menen dat het gebruik van AI extra investeringen vraagt, waardoor het niet echt goedkoper of sneller wordt.
Afgewerkte films & series
Binnen de bijna duizend ingezonden vragenlijsten, ontvingen we 107 surveys die ingediend worden in fase 3 productiesteun van films en series. Met andere woorden: bij recent afgewerkte films en series (dossiers ingediend tussen 2018 en 2022). Van die 107 inzendingen gaven er 22 (20,6%) aan AI gebruikt te hebben met betrekking tot het desbetreffende project. Die vragenlijsten zijn uitgebreider dan die in fase 1, waardoor we meer leren over de verschillende toepassingen.
Het merendeel, 17 van de 22 (15,9% van de respondenten of 77,2% van de AI-gebruikers), koos voor teksttools zoals ChatGPT. Zowel Art als Video werden verder elk vier maal genoemd.
Van de 22 gebruikers gaf de helft (11 respondenten) aan AI gebruikt te hebben om tijd te besparen. Gelijkaardig vonden 10 respondenten dat het gebruik van AI de kwaliteit ten goede kwam. 8 respondenten vermeldden de lagere kost als belangrijke reden, en 5 van 22 respondenten gebruikten AI om taken die vroeger onmogelijk leken toch uit te voeren.
Het merendeel (15 van de 22) gebruikt de AI-tools vooral om (begeleidende) teksten te schrijven. Ongeveer de helft (9/22) gebruikte AI ook in de productie of post-productie. Een minderheid (2 van de 22) koos voor AI tijdens de conceptfase, al geldt daar een belangrijke kanttekening: de conceptfases van de desbetreffende projecten dateren uit een tijd toen AI-tools nog niet zo goed ingeburgerd waren als vandaag. De verwachting is dus dat dit cijfer de komende jaren zal stijgen.
Op de vraag of er AI gegenereerde content in het eindproduct vervat zit, antwoordde niemand positief.
Hoe werd AI gebruikt?
Waarom werd AI gebruikt?
Wanneer werd AI gebruikt?
De grijze zone
Rond het gebruik van artificiële intelligentie worden heel wat ethische vragen gesteld. Sommigen zien het als het Wilde Westen, waar door een gebrek aan regelgeving veel mogelijk is, maar er ook heel wat schade gedaan kan worden. We bevinden ons momenteel in een juridische grijze zone.
Laten we ChatGPT van OpenAI als voorbeeld nemen. De algemene voorwaarden geven aan dat jij je eigendomsrechten blijft behouden van je invoer en eigenaar wordt van de output die ChatGPT je aanbiedt. Maar ook geven diezelfde voorwaarden mee dat OpenAI gebruik kan maken van alle content (inclusief prompts en datasets die je zelf aanlevert) om "hun diensten aan te bieden, te onderhouden, te bouwen en te verbeteren." Als je ingelogd bent, kan je dit wel uitschakelen, al betekent dit wel dat je vervolgens minder gebruik van hun diensten kunt maken.
Van de 22 respondenten die AI gebruikten in hun project, gaven 18 producenten aan gratis tools gebruikt te hebben. We hopen in hun geval alvast dat ze beseffen dat gratis tools nooit gratis zijn en dat ze best hun privacy-instellingen goed nakijken. Daarnaast gaven 8 van de respondenten aan gebruik gemaakt te hebben van betalende tools, en ook 8 respondenten beroepten zich op de expertise van externe leveranciers voor hun AI-werk. Ook hier weten we niet of die tools ethisch omgaan met de aangeleverde informatie. Lees dus altijd duidelijk de gebruikersvoorwaarden en de documentatie na om te begrijpen wat dit betekent.
18 van de 22 respondenten gaven aan gebruik gemaakt te hebben van gratis AI-tools. Gratis tools zijn echter nooit echt gratis. Lees dus altijd duidelijk de gebruikersvoorwaarden en de documentatie na om te begrijpen wat dit betekent.
Verontrustend is dat van de 22 respondenten, 18 hebben aangegeven niet te weten of ze tijdens het gebruik van AI gebruik gemaakt hebben van werken die beschermd worden door auteursrecht of andere intellectuele eigendomsrechten (bv. octrooirechten of merkenrechten). De vier andere respondenten gaven aan dat zij daar geen gebruik van hebben gemaakt.
Een duik in de data
Gezien het beperkt aantal surveys was het niet altijd eenvoudig om trends te vinden op bepaalde niveaus. Hieronder proberen we toch op verzoek van de sector enkele inzichten te bieden, met de duidelijke kanttekening dat deze cijfers niet representatief zijn en enkel dienen ter illustratie op basis van de ontvangen data.
Animatie
Uit de 107 surveys (eindafrekening productiesteun) ontvingen we 10 vragenlijsten met betrekking tot animatieprojecten (zowel kortfilm, langspeelfilm als series). Drie ervan hebben AI gebruikt, specifiek om tekst te verwerken. Andere categorieën kwamen niet aan bod. AI werd gebruikt om tijd en geld te besparen, voornamelijk in de conceptfase en bij het schrijven van documenten. Alledrie gebruikten ze gratis tools. Twee onder hen hebben ook gebruik gemaakt van betalende tools, eentje koos voor een externe partij. Het betreft allen projecten met een toelage in 2022 of eerder, toen het generieke gebruik van artificiële intelligentie nog in zijn kinderschoenen stond.
Kijken we naar de toekomstige projecten, dan ontvingen we 31 surveys. 6 onder hen gaven aan gebruik te maken van AI. Het merendeel (5) zal gebruik maken van teksttools, maar 3 respondenten gaven ook aan Art-tools in te schakelen. De categorieën 3D en Animatie kwamen elk één keer voor. Redenen voor het gebruik van AI werden niet bevraagd in de aanvraagfase.
Waar tot voor 2022 niemand gebruik maakt van AI voor animatie en 3D, zien we dat er wel enkelen geïnteresseerd zijn in het gebruik van AI binnen de categorieën Art, 3D en Animatie. Van een zorgwekkende AI-golf is tot op heden nog geen sprake, gezien het percentage AI-gebruikers net lager ligt dan bij de eindafrekeningen.
Podcasts
Podcasts krijgen pas sinds 2022 ondersteuning. Daarnaast kennen redelijk wat podcasts een korte doorlooptijd, waardoor alle projecten die een eindafrekening ontwikkeling- of productiesteun hebben ingediend de kans hebben gekregen om AI te gebruiken in hun project. We ontvingen 15 ingevulde vragenlijsten. 3 ervan hebben aangegeven AI gebruikt te hebben, in de categorieën Tekst en Audio, en allen in de (post-)productie.
Opvallend: één project bevat AI gegenereerde content in het eindproduct, al is het niet duidelijk wat dit concreet wil zeggen. Allen kozen voor AI om tijd te besparen, twee respondenten wilden de kosten drukken. De drie AI-gebruikers kozen zowel voor gratis als betalende diensten, twee schakelden ook nog eens externe partijen in.
Bij de aanvragen ontvingen we 39 surveys. 14 respondenten willen AI gebruiken in hun project. De belangrijkste categorieën waren ook daar weer Tekst (8) en Audio (6).
Games
Gamestudio's maken al langer gebruik van artificiële intelligentie. Zo wordt motion capturing tegenwoordig getraind op data om de personages op natuurlijke manieren te laten bewegen en maakt AI deel uit van een professionele engine, de rekenmotor achter elke videogame.
Dat zien we ook terug in de ingevulde vragenlijsten. Binnen de eindafrekeningen voor prototypesteun, ontvingen we 23 surveys, waarvan 5 gebruik maakten van AI. Er zijn geen uitschieters: de categorieën Art, Animaties, Text, Testing en Andere kennen allemaal 1 of 2 gebruikers. Bij de productiegerelateerde aanvraagdossiers (bijvoorbeeld steun voor vertical slice en productiesteun) ontvingen we 9 surveys, waarvan 6 AI hebben gebruikt, met opnieuw een spreiding van de categorieën. Ook bij de nieuwe aanvragen (zie grafiek), de toekomstige projecten, zien we gelijkaardige trends en interesses.
Van de 11 respondenten die AI gebruikten in fase 3, gaf iedereen (11) aan AI te gebruiken om tijd te besparen. Daarnaast kozen 5 deelnemers voor AI om de kosten te drukken, 4 om de kwaliteit te verhogen, en 1 iemand om het onmogelijke mogelijk te maken.
3 van de 11 respondenten gebruikte AI in de conceptfase, 4 om documenten te schrijven, 7 tijdens het maken van een prototype en 2 in de productiefase. Zo goed als iedereen gebruikte gratis tools (10), minder dan de helft (4) betaalde voor het gebruik en één respondent huurde een externe dienst in.
Andere redenen van AI-gebruik
Na opschoning van de data, waarbij enkele foute interpretaties werden afgetoetst en hergecategoriseerd, gaf een beperkt aantal respondenten aan nog een andere redenen te hebben om AI te gebruiken, naast het besparen van kosten en/of tijd, de verbetering van de kwaliteit en om het onmogelijke te doen. Die toepassingen zijn in twee grote categorieën op te delen.
Zo heb je de mensen die een creatieve reden hadden om met AI te werken, omdat het gebruik van AI deel uitmaakt van hun kunstpraktijk, of omdat die een eigen AI-model wil trainen, bijvoorbeeld om in een game schriftherkenning onder te brengen. Dit zijn projecten mét AI als centrale vertrekpunt.
Aan de andere kant heb je dan de mensen die een project maken over AI als vertrekpunt. Het betreft dan eerder fictieprojecten of documentaires over het thema artificiële intelligentie, waar de makers de tools uittesten om te zien hoe ze werken en als inspiratie gebruiken.
Beide segmenten zijn zeer beperkt, maar het valt op dat mensen AI gebruiken als inspiratiebron voor hun creativiteit.
Onbewuste vooroordelen en AI
Verschillende universiteiten en organisaties hebben onderzoek gedaan naar onbewuste vooroordelen (unconscious bias) in het gebruik van artificiële intelligentie. Een AI-model wordt uiteindelijk altijd getraind op een aangeleverde dataset, en dus wordt dat AI-model een gemiddelde afspiegeling van de data in die set. Als die niet representatief is opgesteld, zullen de antwoorden uit dat model dat ook weerspiegelen.
De bekendste leveranciers maken zelden tot nooit bekend op welke data hun tools getraind zijn, en wat dus de kans op bias in de resultaten verhoogt. We kennen allen ondertussen de verhalen van chatbots die discriminerende berichten de wereld instuurden omdat ze onbedoeld getraind waren op de uitspattingen van extreme groeperingen, of de afbeeldinggeneratoren die bij personen in hoge functies vaker witte mannen naar voorschuiven.
Stereotypering en unconscious bias zijn uitdagingen waar de AI-leveranciers nog elke dag aan sleutelen. Toch is dit bij veel respondenten in onze bevraging nog niet duidelijk. Op de stelling dat het gebruik van AI kan leiden tot stereotypering, clichés en/of onbewuste vooroordelen geeft 33% van de respondenten een neutraal tot negatief antwoord, en dat is minstens zorgwekkend te noemen.
We zien daar ook een duidelijk onderscheid tussen wie AI gebruikt en wie niet. Wie wél gebruik maakt van tools met artificiële intelligentie, is vaker akkoord. Slechts 27% geeft aan zich neutraal tot negatief te verhouden tegenover de stelling. Wie geen AI gebruikt, is duidelijk minder geïnformeerd en is zich dus minder bewust van de nadelen. Het blijft belangrijk om steeds in te zetten op opleiding om iedereen bewust te maken van de voor- én nadelen van het gebruik van artificiële intelligentie.
Het blijft belangrijk om steeds in te zetten op opleiding om iedereen bewust te maken van de voor- én nadelen van het gebruik van artificiële intelligentie.
AI in het eindproduct
Soms wordt een beeld opgehangen dat artificiële intelligentie het creatieve brein zal vervangen en dat de mensen achter audiovisuele media en games opzij worden geschoven. We wilden daarom ook polsen naar hoe AI wordt gebruikt, en specifiek of er een vorm van artificiële intelligentie in het eindproduct werd gebruikt.
We kregen naast cijfers daar ook enkele reacties over. Zo is er een ruime interpretatie van wat AI precies inhoudt, net als wat er met eindproduct precies bedoeld wordt. Als er visual effects met AI werden gegenereerd, kan je dit zien als post-productie of als AI in het eindproduct, afhankelijk van wie de survey heeft ingevuld. Een scenarist die de vragenlijst invult voor zijn scenario, kan een vertaalde zin als deel van het eindproduct zien of als research. Dat zorgt ervoor dat deze cijfers niet volledig dekkend zijn, maar ze geven ons wel inzichten.
Uiteindelijk gaf 9% van de respondenten die deze vraag ontvingen (n=143) aan naar hun gevoel AI in het eindproduct te hebben gebruikt. Bij documentaires (4 projecten) betreft het in de meeste gevallen een vorm van AI bij het schrijven van de scenario. Bij games (4 projecten) gaat het om prototypes, waar AI heel vaak gebruikt wordt om bijvoorbeeld snel eerste versies van artwork en textures te genereren.
Het is momenteel wel voorbarig om conclusies te trekken. Hoewel de tekenen nu relatief positief zijn, kan technologische vooruitgang voor bepaalde deelsectoren nog ingrijpende veranderingen met zich meebrengen. We moeten met andere woorden de vinger aan de pols blijven houden. Kwalitatief onderzoek en gesprekken met de sector zijn absoluut nodig om deze materie nog beter te begrijpen.
Het gebruik van intellectueel eigendom
We stelden de vraag of medewerkers, freelancers of stagiairs afspraken kunnen maken met hun werkgever omtrent het gebruik van hun eigen werk in (de training van) artificiële intelligentie.
Bij organisaties waar géén AI wordt gebruikt is er procentueel een grotere groep die meegeeft afspraken te kunnen maken met zijn werkgever dan bij organisaties waar wél AI wordt gebruikt. Belangrijke nuance: in het overgrote deel gaat het om afspraken waarin het werk overgedragen wordt naar de organisatie en dat de medewerkers geen verdere aanspraak kunnen maken. Dit betekent dus dat de werknemer eigenlijk zijn rechten afstaat, wat een beperkende afspraak is in plaats van een ondersteunende.
Sommigen geven ook aan dat weigeren dat het werk van medewerkers gebruikt wordt in het trainen van AI kan door middel van een clausule in het contract. Het is echter niet duidelijk of die zaken effectief op voorhand besproken worden of niet, en of dat een invloed heeft bij de onderhandelingen.
We moeten deze resultaten echter met een korrel zout nemen. We zien een duidelijk gebrek in de kennis over wetgeving naar boven komen, en niet elke respondent is voldoende geïnformeerd om die vragen te beantwoorden. Daardoor is de data moeilijk te interpreteren. Dit bevestigen ook vroege gesprekken met enkele respondenten.
Daarnaast speelt mogelijk ook een emotionele factor. Een piste is dat een persoonlijk negatief gevoel tegen AI zorgt voor een beschermende houding naar het gebruik van IP van medewerkers. Dat wil echter niet zeggen dat een positief gevoel tot een misbruikende houding leidt, maar misschien wel tot een onwetende. In beide gevallen kan een gebrek aan kennis en een onbedoeld vooroordeel (zowel positief als negatief) de resultaten vertekenen.
Een kwalitatief onderzoek en debat met de stakeholders zal hier meer duidelijkheid over moeten brengen.
Wanneer mag AI toegelaten worden?
We ondervroegen de respondenten ook naar welke redenen zij als gegrond beschouwden om het gebruik van artificiële intelligentie toe te laten. Daarbij kwamen verschillende redenen naar boven, maar deze vallen op te delen in vijf grote categorieën.
Administratie & ondersteuning
Automatisering kan de efficiëntie drastisch verhogen.
Prototyping & pitches
Zolang je zelf aan het creatieve stuur blijft.
Vertaling en transcriptie
Vooral wanneer snelheid vereist is.
Inspiratie & onderzoek
Bij het zoeken naar de juiste stijl en richting.
Nooit!
15% van de respondenten kon geen voordeel van AI inzien in hun werking.
Wanneer mag AI nooit toegelaten worden?
Net zoals de redenen waarom wél, ondervroegen we de respondenten ook naar redenen waarvoor artificiële intelligentie niet gebruikt zou mogen worden. Daar zijn de antwoorden op delen in drie grote categorieën.
Bezorgdheden rond IP & privacy
Er wordt gevreesd dat rechten rond IP geschonden kunnen worden, net als dat hun persoonlijke kenmerken als stem en beeld gekopieerd kunnen worden.
Mensen vervangen door AI
Er heerst een grote angst dat jobs van schrijvers, artiesten en designers vervangen kunnen worden door artificiële intelligentie.
Ethische redenen
Velen zien een doemscenario waar AI gebruikt wordt voor onethische doeleinden zoals manipulatie, misleiding of kwade wil.
Hoewel er brede consensus bestaat dat artificiële intelligentie geen vervanging mag zijn voor mensen in creatieve beroepen, bestaat er minder overeenstemming over wat die creatieve beroepen precies inhouden. Het idee dat AI niet ingezet mag worden om schrijvers, artiesten en ontwerpers te vervangen, maar wel voor taken zoals transcripties en vertalingen – zeker wanneer snelheid vereist is – kan overkomen als een vorm van "not in my backyard"-denken.
Conclusies
- Artificiële intelligentie wordt vooral gebruikt ter ondersteuning van administratieve en technische taken. Daarbij worden voornamelijk teksttools zoals ChatGPT gebruikt.
- Bijna niemand heeft AI gebruikt in zijn eindproduct, maar er is ook geen concrete definitie van "gebruik in eindproduct" beschikbaar. Dat laat ruimte voor interpretatie.
- Er is een duidelijk tekort aan kennis rond artificiële intelligentie en waar het wel en niet voor gebruikt kan worden.
- Er is nog meer een duidelijk tekort aan kennis rond de wetgeving van intellectuele eigendommen, privacy en auteursrecht.
- Deze resultaten geven een duidelijke trend aan, maar er zijn meer inzichten nodig om het echte gebruik in kaart te brengen. Een kwalitatieve studie roept zich dus op.
Opmerkingen
Het VAF wenst uitdrukkelijk Glenn van Waesberghe (Howest DAE Research) te bedanken voor de ondersteuning tijdens dit traject.
Onderzoek bij het CNC in Frankrijk levert gelijkaardige resultaten op. Anno 2024 valt de adoptie van AI in de sector al met al nog mee, maar het is belangrijk om de vinger aan de pols te houden.
De data uit dit rapport zijn afkomstig uit de verplichte Vragenlijst rond Artificiële Intelligentie die in oktober 2023 gelanceerd werd en deel uitmaakte van de deliverables van elk aanvraagdossier, technisch dossier en eindafrekening binnen het domein Creatie. We willen benadrukken dat de gegeven antwoorden geen impact hebben gehad op de desbetreffende steunaanvraag of het verdere verloop van het dossier. Het antwoord heeft evenmin geleid tot een oordeel van het VAF zelf over het AI-gebruik.
Tijdens de verwerking van de resultaten werden identificerende kenmerken gescheiden. Waar identificatie wegens een te lage responsgraad mogelijk was, hebben we geen resultaten gecommuniceerd om de anonimiteit te garanderen.
Individuele rapporten (met of zonder identificatie) zullen nooit doorgegeven worden aan derden (inclusief de commissies of het Bestuur).
Bij wie kan ik terecht met vragen rond AI?
Voor meer informatie over onze methodologie of artificiële intelligentie in het algemeen, kan je terecht bij het Kenniscentrum.