Zeven Vlaamse films en twee coproducties op programma Visions du Réel
7 april 2014
De lange documentaires 9999 van Ellen Vermeulen, Waiting for August van Teodora Mihai en Desert Haze van Sofie Benoot zijn geselecteerd voor Visions du Réel, het internationale documentairefestival in Nyon, Zwitserland (25 april – 3 mei). Ook de twee VAF Wildcardlaureaten, 28 Rue Brichaut en Peut-être le noir, staan er geprogrammeerd, net zoals PS São Paulo van Leni Huyghe. Tot slot wordt het documentaire project California City van Sofie Benoot, Isabelle Tollenaere en Liesbeth De Ceulaer gepitcht tijdens het festival.
Sofie Benoots Desert Haze gaat in wereldpremière in de speelfilmcompetitie van Visions du Réel. De documentaire die Benoot naar het droge, mythische landschap van het Amerikaanse Westen voert, is het sluitstuk in de cineastes trilogie over Amerika. Daarvoor trok ze eerder al langs de Amerikaans-Mexicaanse grens in Fronterismo en volgde ze nadien het pad van de Mississippirivier in Blue Meridian.
Ook te zien in de internationale competitie is het met Vlaanderen gecoproduceerde See No Evil van Jos De Putter, een essay over drie beroemde apen op rust die terugblikken op hun leven.
Teodora Mihai’s Waiting for August en Ellen Vermeulens 9999 zijn beiden bevestigd voor État d’esprit, de sectie die speciale aandacht geeft aan nieuw talent. Waiting for August toont hoe het 15-jarige Roemeense meisje Georgiana in afwezigheid van haar moeder de verantwoordelijkheid voor haar zes broers en zussen op zich moet nemen. Ellen Vermeulen trok voor 9999 dan weer naar de gevangenis van Merksplas waar geesteszieke misdadigers er zonder behandeling hun dagen doorbrengen. De twee films worden in Nyon ook vertoond binnen het programma Regard Neuf dat debuutfilms uit de officiële selectie groepeert.
Het luik Premiers Pas, een verzameling korte documentaires van studenten, vertoont drie Vlaamse films. In 28 Rue Brichaut toont Hannes Verhoustraete hoe geschiedenis niet enkel het vertellen van een verleden is, maar ook een manier van samen horen, het delen van ervaringen en de vormen en tekens die ze gestalte geven. Juliette Joffé’s Peut-être le noir is het relaas van een oude familieflat aan de kust, waar generatie op generatie zijn vakanties doorbracht. Daarnaast is er ook PS São Paulo, een experimentele docu van Leni Huyghe die voortvloeit uit een uitwisselingsproject met Brazilië.
Het met Vlaanderen gecoproduceerde Ne me quitte pas van Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden vindt onderdak in de sectie Wide Angle, waar het publiek internationale festivalfavorieten kan ontdekken. De film is een Waals drama over het leven aan de rand van de samenleving.
Tot slot wordt tijdens Pitching du Réel, het drukbezochte pitchingplatform van het festival, California City voorgesteld. Sofie Benoot, Isabelle Tollenaere en Liesbeth De Ceulaer verkennen daarin de restanten van de utopische droomstad California City die als een spookmetropool in de Californische woestijn ligt. Het project is in handen van Off World en maakt deel uit van de selectie van 15 pitches, gekozen uit zo’n 150 inzendingen.
Desert Haze is eveneens een productie van Eric Goossens en Frederik Nicolai van Off World (Rêve Kakudji, Red Star Line). Hanne Phlypo van Clin d’Oeil Films (Houses With Small Windows) produceerde Waiting for August, terwijl Mark Daems en Bram Crols van Associate Directors instonden voor de productie van 9999. Daniel De Valcks Cobra Films coproduceerde See No Evil voor Vlaanderen, de Vlaamse coproducent van Ne me quitte pas is Maarten Schmidt van Storyhouse.
Zowel Desert Haze, Waiting for August, 9999, Ne me quitte pas en See No Evil konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. 28 Rue Brichaut en Peut-être le noir wonnen eind 2013 elk een Wildcard documentaire, de filmprijzen waarmee het VAF proactief te werk wil gaan bij het ontdekken en begeleiden van aanstormend filmtalent.