Zeven Vlaamse documentaires naar FIFA Montréal
20 februari 2019
Zeven Vlaamse documentaireproducties zijn opgenomen in de selectie van het Festival International du Film sur l’Art (FIFA, 19-31 maart) in de Canadese steden Montréal en Québec. Het gaat om de korte documentaires Kamikaze van Guillaume Vandenberghe en Neel Cockx, LON van Nina Landau en Roosenberg van Ingel Vaikla, de middellange documentaires Lobi Kuna (avant-hier / après-demain) van Matthias De Groof en Mitten van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes, en de lange documentaire Harry Gruyaert Photographer van Gerrit Messiaen. De Vlaamse coproductie Au temps où les Arabes dansaient van Jawad Rhalib zal het festival op 19 maart officieel openen. Naast de films in competitie zal op FIFA ook een focusprogramma rond het oeuvre van Anouk De Clercq te zien zijn.
Drie korte documentaires uit Vlaanderen haalden het tot in de kortfilmcompetitie van FIFA: Kamikaze, LON en Roosenberg.
Kamikaze is een portret van de Belgische schilder Philippe Vandenberg (1952-2009) gemaakt door zijn zoon, filmmaker Guillaume Vandenberghe, en Neel Cockx, in samenwerking met auteur Peter Verhelst. De korte documentaire werd in één shot opgenomen in de studio van de overleden kunstenaar in Brussel. Johan Leysen vertolkt de vertelstem. Kamikaze is een productie van Vincent Metzinger en Bart Van Langendonck voor Savage Film, in coproductie met Eyeworks Film & TV Drama. Sales agent is L'agence belge du court métrage.
LON is een korte geanimeerde documentaire over Lon Landau, een beloftevolle Joodse decorontwerper en de broer van de grootvader van de filmmaakster, wiens leven abrupt veranderde wanneer hij tijdens WOII werd opgesloten in de kazerne Dossin in Mechelen. De film is een ode aan de kracht van verbeelding en toont hoe mensen ook in moeilijke tijden hun waardigheid bewaren. LON werd geschreven door Nina Landau en Jamie MacLean en geregisseerd door Nina Landau. De productie is van De chinezen.
Roosenberg van Ingel Vaikla volgt vier Mariazusters van Franciscus, de laatste bewoners van abdij Roosenberg, een bijzonder gebouw uit 1975. Het is een meditatieve vertelling over de relatie tussen mens en architectuur, die tegelijk een ode is aan de rust en orde van het leven in een abdij. Roosenberg werd geschreven, geregisseerd en geproduceerd door Ingel Vaikla, een van oorsprong Estse kunstenares en filmmaakster die in Gent woont en werkt sinds haar filmstudies aan KASK.
Daarnaast zijn ook twee middellange documentaires uit Vlaanderen geselecteerd voor FIFA: Lobi Kuna (avant-hier / après-demain) en Mitten.
In Lobi Kuna (avant-hier / après-demain) volgen we Mekhar Kiyoso, een fotograaf die het Afrikamuseum tijdens de renovatie bezoekt voor een shoot. Zijn blik wordt ontregeld wanneer hij doorheen zijn lens het macabere museum bekijkt als mausoleum voor cultureel erfgoed. Gaandeweg raakt hij bezeten door het thema en zijn herinneringen vertellen hem hoe hij van zijn erfenis werd afgesneden. Lobi Kuna (avant-hier / après-demain) werd geschreven en geregisseerd door Matthias De Groof en geproduceerd door Daniël De Valck voor Cobra Films, in coproductie met Mutotu en Atelier Graphoui.
In Mitten volgen VAF Wildcardlaureaten Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes de laatste repetitieweken van Mitten wir im Leben sind, een voorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, haar gezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op basis van de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach. Mitten is een productie van Ruben Desiere en Rasmus Van Heddeghem voor Accattone films, in coproductie met Rosas, 24images, Mezzo, Kaaitheater, De Munt en Sadler’s Wells.
Ten slotte is ook de lange documentaire Harry Gruyaert Photographer van Gerrit Messiaen opgenomen in de selectie van FIFA. De film vertelt het verhaal van de gelijknamige 75-jarige Magnumfotograaf en pionier van de kleurenfotografie in Europa. Hij groeide op in een streng katholiek gezin in Vlaanderen en mocht van zijn vader geen fotograaf worden omdat dat zondig zou zijn. En dus besloot Harry om het huis te verlaten en te gaan reizen. Verstikt door zijn grijze, beklemmende achtergrond ontdekte hij een wereld van licht en kleur. Harry Gruyaert Photographer werd geregisseerd door Gerrit Messiaen. De productie is van Jurgen Buedts voor Las Belgas, in coproductie met Take Five, Mollywood, RTBF, Canvas, DR en Avrotros. De internationale sales worden vertegenwoordigd door CAT&Docs.
De 37ste editie van het Festival International du Film sur l’Art opent op 19 maart met de Vlaamse coproductie Au temps où les Arabes dansaient van Jawad Rhalib als openingsfilm. Vertrekkend van een persoonlijk verhaal evoceert de documentairemaker de recente geschiedenis van de moslimwereld en de effecten van de ideologische ommekeer op een internationale groep kunstenaars. Blijven ze koppig hun eigen kunstvorm verderzetten, vechten ze voor de vrijheid van mening of sijpelt er onder de druk van de buitenwereld of de eigen gemeenschap toch zelfcensuur in hun werk? Au temps où les Arabes dansaient is een minoritair Vlaamse coproductie, met Zonderling als Vlaamse partner. Sales agent is het Franse Gad-Distribution.
Naast de films in competitie zal op FIFA ook een focusprogramma rond het oeuvre van Anouk De Clercq te zien zijn. De Vlaamse filmmaakster en multimediakunstenares stelt er negen van haar korte experimentele films voor, waaronder It dat vorig jaar geselecteerd werd voor de Forum Expanded-sectie van de Berlinale.
Kamikaze, Lobi Kuna (avant-hier / après-demain), Mitten, Harry Gruyaert Photographer, Au temps où les Arabes dansaient en It kwamen tot stand met steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.