Waste Land wint Cineuropa Prijs in Les Arcs
23 december 2014
Pieter Van Hees’ psychologische thriller Waste Land heeft gisterenavond op het Europees Filmfestival van Les Arcs (13-20 december) de Cineuropa Prijs gewonnen. Het is de eerste internationale award voor Waste Land, het sluitstuk in Van Hees’ trilogie.
Samen met Linkeroever en Dirty Mind, vormt Waste Land de trilogie ‘Anatomie van Liefde en Pijn’. Spilfiguur dit keer is de Brusselse inspecteur Leo Woeste die een evenwicht probeert te zoeken tussen zijn job en zijn gezin. Zijn laatste moordzaak drijft hem steeds verder in de grimmige Brusselse woestenij, terwijl de onverwachte zwangerschap van zijn vriendin de spanningen doet toenemen. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Jérémie Renier en Natali Broods.
De Cineuropa Prijs is de eerste internationale onderscheiding voor Waste Land dat ondertussen al een rist indrukwekkende festivals aandeed. De film ging afgelopen zomer in wereldpremière op het internationaal filmfestival van Toronto en reisde daarna verder naar o.a. Busan, Austin, Stockholm en nu ook Les Arcs.
De Cineuropa Prijs wordt door Cineuropa, het online portaal dat de Europese film wereldwijd in de kijker zet, uitgereikt op verschillende filmfestivals doorheen het jaar. Met de onderscheiding wil het portaal films bekronen die – naast hun artistieke kwaliteit – ook de Europese integratie en dialoog in beeld brengen. De winnaar kan rekenen op extra promotie via de website en nieuwsbrieven van Cineuropa. Twee jaar geleden won Het vijfde seizoen van Peter Brosens en Jessica Woodworth al eerder de Cineuropa Prijs, toen ook in Les Arcs.
Het scenario van Waste Land werd geschreven door Pieter Van Hees, Menno Mans stond in voor de fotografie. De montage was in handen van Nico Leunen, Simon Lenski componeerde de soundtrack van Waste Land. De film is een productie van Eurydice Gysel en Koen Mortier voor Epidemic (Borgman, Rivers Return, 22 mei).
Voor het eerst werden in Les Arcs ook drie nieuwe Vlaamse speelfilmproducties door hun respectieve makers voorgesteld. Dit gebeurde tijdens de Sommet Distributeurs-Exploitants, een jaarlijks ontmoetingsplatform voor Franse distributeurs en bioscoopuitbaters waar o.a. nieuwe films die in de loop van het volgende jaar uitkomen, werden voorgesteld. Vlaanderen werd de eerste regio die de kans kreeg om naast de distributeurs ook enkele nieuwe films voor te stellen. Naast Waste Land, ging het om Black, de nieuwe film van Adil El Arbi en Bilall Fallah en Brabançonne van Vincent Bal.
Alle in dit bericht vernoemde titels konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.