Waste Land en N - The Madness of Reason grote winnaars op de Ensors
21 september 2015
Pieter Van Hees’ psychologische thriller Waste Land en Peter Krügers poëtische documentaire N - The Madness of Reason waren de grote winnaars op het Gala van de Ensors, de Vlaamse Filmprijzen, die zaterdagavond in Oostende uitgereikt werden. De films mochten respectievelijk vier en drie Ensors mee naar huis nemen. De Ensors vormen traditioneel het sluitstuk van het Filmfestival Oostende dat voor zijn 9e editie een recordaantal van 35.000 bezoekers telde.
Waste Land won niet alleen Beste Scenario en Beste Regie, maar mocht ook de Ensor voor Beste Mannelijke Bijrol (Peter Van den Begin) en Beste Vrouwelijke Bijrol (Babetida Sadjo) mee naar huis nemen. Waste Land was de grootste kanshebber met 13 nominaties en wist er daarvan dus vier te verzilveren.
De belangrijkste Ensor – die voor Beste Film – ging echter naar N – The Madness of Reason, een creatieve documentaire van Peter Krüger. De film werd ook bekroond voor Beste Montage (Nico Leunen) en Beste Muziek (Walter Hus).
Gene Bervoets kreeg de Ensor voor Beste Acteur voor zijn rol in Paradise Trips, de film van nieuwkomer Raf Reyntjens. De debuutfilm viel eveneens in de prijzen voor Beste Kostuum (Manon Blom en Mariella Kallenberg).
Beste Debuut was dan weer weggelegd voor Sirin Zahed in Kadir Balci’s Trouw met mij, terwijl Jonas Govaerts’ thriller Welp de beeldjes voor Beste Make-up (Saskia Verrijcken) en Beste Art-Direction (Geert Paredis) mee naar huis mocht nemen.
Ook Violet, de debuutfilm van Bas Devos, kreeg twee Ensors: Beste Fotografie (Nicolas Karakatsanis) en Bijzondere Prestatie (Boris Debacker).
Alléluia van Fabrice du Welz, een coproductie met Savage Film, haalde de Ensor voor Beste Coproductie binnen, terwijl de Telenet Publieksprijs naar Image van Adil El Arbi en Bilall Fillah ging en de Industry Award naar Reyntjens’ Paradise Trips.
De Ensor voor Beste Kortfilm ging naar L’infini van Lukas Dhont, Laura Vandewynckel werd met Het paradijs bekroond voor Beste Animatiekortfilm. Ook de SBC, de Belgische vereniging van DOP’s, reikte een prijs uit voor de Beste Kortfilm, die ging naar Perdition County van Raphaël Crombez.
Tot slot ging de Ensor voor Beste Documentaire ging naar het met Vlaanderen gecoproduceerde Gardenia van Thomas Wallner en Eva Küpper; Battles van Isabelle Tollenaere kreeg van de Unie van de Belgische Filmpers (UBFP) en Unie van Film Kritiek (UFK) de Prijs van de Filmkritiek.
Alle in dit bericht genoemde films, met uitzondering van de studentenfilms L’infini, Het paradijs en Perdition County, konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.