Waiting for August wint International Feature Award op Canadese Hot Docs
3 mei 2014
Teodora Mihai’s documentaire speelfilm Waiting for August heeft vannacht de Best International Feature Award gewonnen op Hot Docs, het gerenommeerde internationaal documentairefestival van Toronto (24 april – 4 mei). De regisseuse nam er de prijs persoonlijk in ontvangst. Vrijdagavond kreeg Waiting for August, samen met de Vlaamse documentaire 9999 van Ellen Vermeulen, ook al een Speciale Vermelding op het Visions du Réel festival in het Zwitserse Nyon. Het met Vlaanderen gecoproduceerde Before The Last Curtain Falls viel tot slot ook in de prijzen tijdens Hot Docs.
Waiting for August is het debuut van de Roemeens-Vlaamse cineaste Teodora Mihai. Samen met nog 12 andere lange documentaires werd de film tijdens Hot Docs vertoond in de Internationale Competitie. De beslissing van de jury, dit jaar bestaande uit Anna Eborn, Gordon Quinn en Tom Quinn, was unaniem. Aan de Best International Feature Award is een geldprijs van 10.000 Canadese Dollar (ongeveer 6.550 euro) verbonden. Het Canadese Hot Docs behoort samen met het International Documentary Festival van Amsterdam (IDFA) tot de absolute wereldtop.
In Waiting for August volgt Mihai de 15-jarige Georgiana Halmac die samen met haar zes jongere broers en zussen in een sociale woningblok aan de rand van de Roemeense stad Bacau woont. Terwijl hun moeder voor enkele maanden de kost verdient in Italië, wordt Georgiana ongewild gebombardeerd tot het nieuwe gezinshoofd. De verantwoordelijkheid en zorg voor haar broers en zussen maken daarmee abrupt een einde aan haar eigen puberteit. Waiting for August toont aan de hand van intieme scènes uit het dagelijkse leven van Georgiana hoe fragiel het evenwicht in het gezin bij momenten wel niet is, ondanks de verbeeldingskracht en vindingrijkheid waarmee de kinderen de realiteit te lijf gaan.
De fotografie van Waiting for August was in handen van Joachim Philippe, Michèle Hubinon verzorgde de montage. Karim Baggili en Ada Milea schreven de soundtrack van de film. Hanne Phlypo en Antoine Vermeesch produceerden de film voor Clin d’Oeil Films (Houses With Small Windows, The Art of Becoming, Silent Stories), in coproductie met A Private View (Trouw met mij, Brasserie Romantiek). Ondertussen werd ook bekend gemaakt dat de film internationaal vertegenwoordigd zal worden door de in Berlijn gevestigde sales agent Rise & Shine (Rêve Kakudji, The Brussels Business).
Ellen Vermeulens 9999, dat gisteravond samen met Waiting for August een Speciale Vermelding kreeg op het Visions du Réel festival in het Zwitserse Nyon, daalt af in de vergeetput van onze maatschappij. Het is het schrijnende verhaal van vijf geesteszieke geïnterneerden in de gevangenis van Merksplas. Ze verblijven er zonder enige vorm van behandeling. Ze wachten allen op hun vrijlating, troost, hoop en vrijheid. In de gevangenis staat de tijd stil. Het enige wat hen rest is de voortdurende confrontatie met zichzelf, met hun daden en hun ziekte. Er is niks anders. De datum van invrijheidstelling die op hun dossier werd ingevuld is 31/12/9999.
Jonathan Wannyn verzorgde de fotografie van 9999, terwijl Dieter Diependaele instond voor de montage. Bram Crols en Mark Daems produceerden de documentaire voor het Antwerpse productiehuis Associate Directors (Verdwaald in het geheugenpaleis, Vlasman, De koning van de Mont Ventoux). Eerder deze week kreeg de film ook zijn Belgische première op het Mooov festival. Na een voorstelling in aanwezigheid van de ministers van Justitie en Gezondheidszorg voorgesteld in het Federaal Parlement op 7 mei, toert 9999 vanaf 13 mei via een aantal culturele filmhuizen in Vlaanderen.
Tot slot viel ook Before The Last Curtain Falls van de Canadees-Duitse cineast Thomas Wallner in de prijzen. De film, door Bart Van Langendoncks Savage Film gecoproduceerd voor Vlaanderen, werd tijdens Hot Docs bekroond met de Speciale Juryprijs voor Beste Canadese Documentaire. Before The Last Curtain Falls documenteert een groep transseksuelen en drag queens, allen zestigers en zeventigers, die na twee jaar toeren nog een laatste keer het podium op gaan met 'Gardenia', een stuk geregisseerd door Frank Van Laecke en Alain Platel. Het scenario van de documentaire werd meegeschreven door de Vlaamse cineaste Eva Küpper (What's in a Name) en werd ingeblikt met een grotendeels Vlaamse crew.
Zowel Waiting for August, 9999 als Before The Last Curtain Falls konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege.