Vlaamse films kleuren het programma van IFFR 2019
16 januari 2019
Met zeven majoritair Vlaamse producties en vijf coproducties op het programma is de Vlaamse film sterk vertegenwoordigd op het International Film Festival Rotterdam (IFFR, 23 jan-3 feb). The Best of Dorien B., A Punk Daydream, Wages of the Imagination en Ultramarine gaan in Rotterdam in wereldpremière. Coureur en Van ver staat het stil krijgen er hun internationale première en ook Het geluk van honden is geselecteerd. Daarnaast zijn vijf coproducties met Vlaanderen geselecteerd: naast de openingsfilm Dirty God zijn dat Another Day of Life, Nocturne, Transnistra en Continuer.
The Best of Dorien B. gaat in Rotterdam in wereldpremière en opent er de Big Screen Competition als onderdeel van de Voices-sectie. Het speelfilmdebuut van Anke Blondé is een komisch drama over een vrouw die zichzelf herontdekt in het midden van alle gekte die haar omringt. Hoofdrolspelers Kim Snauwaert en Jelle De Beule maken in The Best of Dorien B. hun debuut op het grote scherm. De productie is van Dries Phlypo en Jean-Claude van Rijckeghem voor A Private View, in coproductie met het Nederlandse Viking Film. Kinepolis Film Distribution brengt de film in september van dit jaar in de Belgische zalen. Sales agent BE For Films verkoopt de film internationaal.
Net als The Best of Dorien B. gaat ook A Punk Daydream van Jimmy Hendrickx in wereldpremière in de Voices-sectie van IFFR. De documentaire volgt een groep jonge punks die overleven in de straten van het Indonesische Jakarta. De productie van A Punk Daydream is van Kristian van der Heyden voor Harald House.
Daarnaast worden twee middellange Vlaamse producties in Rotterdam in wereldpremière vertoond: Ultramarine en Wages of the Imagination. Ultramarine is een visueel gedicht van kunstenaar en filmmaker Vincent Meessen over de ‘ballingschapsblues’ met spoken word-performances, muziekimprovisaties en animatie-elementen. Ultramarine is een productie van Jubilee en doet in Rotterdam mee voor de hoofdprijs in de Ammodo Tiger Short Competition.
Wages of the Imagination is een documentaire geregisseerd en geproduceerd door Dries Meddens over de Londense cultband Terminal Cheesecake, die in 2013 na meer dan twintig jaar terug samenkomt. Wages of the Imagination wordt vertoond in de Voices-sectie.
Kenneth Merckens speelfilmdebuut Coureur zal in Rotterdam zijn internationale première beleven in het Limelight-programma, een onderdeel van Voices voor speelfilms die na het festival een Nederlandse release krijgen. Coureur vertelt het verhaal van een jonge wielerbelofte die vastberaden is om in de voetsporen van zijn vader treden. De productie is van Eurydice Gysel en Koen Mortier voor CZAR Film & TV, in coproductie met Climax Films en het Italiaanse Kino Produzioni. Coureur beleefde zijn wereldpremière tijdens het afgelopen Film Fest Gent. Op 13 maart brengt Paradiso Filmed Entertainment de film in de Belgische zalen. De internationale verkoop gebeurt door de Italiaanse sales agent Intramovies.
Net als Coureur beleeft ook Van ver staat het stil in Rotterdam zijn internationale première, in het Bright Future-programma. De experimentele kortfilm is gemaakt met de VAF Wildcard FilmLab waarmee Eva van Tongeren in 2015 werd bekroond voor haar afstudeerproject In Frankrijk zijn geen walvissen. In Van ver staat het stil vertaalt de filmmaakster een maandenlange briefwisseling met de veroordeelde en opgesloten pedofiel Thomas naar een audiovisuele monoloog die haar brengt naar woestijnen, langs de grootste bomen ter wereld tot de drukke straten van Los Angeles. De productie is van Brecht Van Elslande voor Animal Tank.
Ten slotte is ook Het geluk van honden geselecteerd voor IFFR, in het Perspectives-programma. De korte documentaire van Nina de Vroome is een observatie van herdershonden tijdens de politietraining en de kloof die gaapt tussen mens en dier. Het geluk van honden is geproduceerd door Lotte Van Craeynest voor Blauwhuis.
Daarnaast zijn in Rotterdam vijf coproducties met Vlaanderen te zien. De Gentse productiemaatschappij A Private View is, naast The Best of Dorien B., ook aanwezig met twee internationale coproducties. Nocturne van de Nederlandse debuutregisseur Viktor van der Valk doet mee voor de prijzen in de Bright Future-competitie, terwijl Dirty God van Sacha Polak geselecteerd is als openingsfilm van IFFR.
Ten slotte zijn er de documentaires Transnistra van Anna Eborn, een Zweeds-Deens-Belgische coproductie met Clin d'oeil films als Vlaamse partner, en Another Day of Life van Raúl de la Fuente en Damian Nenow, gecoproduceerd door Walking The Dog. Tot slot wordt ook Continuer, de laatste speelfilm van Joachim Lafosse en een coproductie van Prime Time, vertoond in de Voices-sectie.
De 48ste editie van het International Film Festival Rotterdam loopt van 23 januari tot en met 3 februari.
The Best of Dorien B., Coureur, Van ver staat het stil, Ultramarine, A Punk Daydream, Het geluk van honden, Continuer, Transnistra, Dirty God, Nocturne en Another Day of Life konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz. Daarnaast investeerde het economisch fonds Screen Flanders, een initiatief onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en minister van Cultuur Sven Gatz, in Coureur en Another Day of Life.