Ga verder naar de inhoud

Vlaamse films in de kijker tijdens Film Fest Gent

12 oktober 2015
Onder de noemer Belgian Cinema Today schotelt het Film Fest Gent, dat op 13 oktober uit de startblokken schiet, zijn bezoekers een waaier aan Vlaamse cinema voor. Op het programma staan dit jaar maar liefst vijf Vlaamse speelfilms, een fictiereeks, ruim een dozijn korte films en twee coproducties met Vlaanderen.
Zijn 42e editie openen doet het Film Fest Gent met D’Ardennen (prod. Savage Film), het speelfilmdebuut van Robin Pront dat afgelopen zomer hoge ogen gooide tijdens zijn wereldpremière in Toronto. In de hoofdrollen zien we Kevin Janssens, Jeroen Perceval en Veerle Baetens. De film wordt voorafgegaan door Tank, de nieuwe kortfilm van Vlaams animatiepionier Raoul Servais waarmee hij een vrije interpretatie brengt van de eerste tankaanval in WOI. Adil El Arbi en Bilall Fallah stellen na Toronto nu ook in Gent hun tweede speelfilm, Black (prod. Caviar), voor. Het moderne Romeo & Julia-verhaal dat zich in de straten van Brussel afspeelt, krijgt er zijn avant-première alvorens de bioscooprelease op 11 november. Ook Problemski Hotel (prod. Cassette for Timescapes) maakt zijn opwachting op het FFG. Voor zijn eerste speelfilm verfilmde Manu Riche de gelijknamige bestseller van Dimitri Verhulst tot een verhaal waarin vluchteling Bipul centraal staat. Het programmaluik Global Cinema biedt onderdak aan Brak (prod. Polymor Films), een filmbewerking van een roman van Elvis Peeters waarin regisseur Laurent Van Lancker een post-apocalyptisch beeld schetst van Noord-Europa nadat het socio-economische systeem er is geïmplodeerd. Binnen Sound and vision staat daarnaast Bobbejaan (prod. Bobbejaan Records) geprogrammeerd, een documentaire van Benny Vandendriessche en Tom Schoepen, zoon van, over muzikant en pretparkoprichter Bobbejaan Schoepen. In de sectie Serial Madness stelt FFG in première de laatste vier afleveringen van Bevergem (prod. De Wereldvrede) voor, een absurde fictiereeks over een West-Vlaams dorp en zijn ontspoorde inwoners in een regie van Gilles Coulier. Voor het vijfde jaar op rij organiseert het festival ook een competitie voor Belgische studentenfilms. Op het programma staan verschillende Vlaamse kortfilms waaronder Avondgedicht van Kenny Hoste (KASK), Bright Lights van Inès Eshun (RITS), Drôle d’oiseau van Anouk Fortunier (LUCA), Flor de Mil Colores van Karen Vazquez (KASK), Ik weet alleen wat ik nu weet van Joke Van Den Hof (RITS), Småland van Joosje Hendrickx (KASK), Umpire van Leonardo Van Dijl (LUCA) en Vincent van Jacinta Agten (LUCA). In de competitie voor Europese kortfilms vinden we Bülent Öztürks nieuwe kortfilm Shadow (Sî) (prod. Minds Meet) terug. Daarin brengt hij het verhaal van Hevi, een tienermeisje die zich samen met haar moeder en zus in het door oorlog verscheurde Irak in een grot verstopt wanneer hun dorp aangevallen wordt. Ook Kristof Hoornaerts Empire (prod. Sireal Films) – dat een portret schetst van een gezin en de moderne beschaving – maakt deel uit van deze selectie. Daarnaast worden ook verschillende Vlaamse kortfilms buiten competitie vertoond. Benny Vandendriessche volgt in Front (prod. Museum aan de IJzer) een jonge Belgische soldaat die aan shellshock lijdt tot in de loopgraven van WOI. Endurance (prod. Boss’Em), de tweede kortfilm van Bernard De Rycke, toont dan weer de confrontatie tussen een verschoppeling en een bazige sportlerares gezien door de ogen van de klusjesman. In A Day My Future Will Be Your Past (prod. Untitled Production) van Sarah & Charles ontmoeten twee jonge vrouwen elkaar in de artificiële, geromantiseerde omgeving van een park waarbij ze mijmeren over hun vriendschap en levensloop. Tot slot is ook nog het door Lunanime gecoproduceerde Les Cowboys, de debuutfilm van Thomas Bidegain, te zien in competitie in Gent, terwijl de animatiespeelfilm Phantom Boy van Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli – een andere coproductie met Lunanime – ook deel uitmaakt van de officiële selectie. D’Ardennen, Black, Brak, Problemski Hotel, A Day Will Come My Future Will Be Your Past, Empire, Shadow, Tank en Phantom Boy konden allen rekenen op steun van het VAF/Mediafonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz. Bevergem kon rekenen op steun van het VAF/Mediafonds van Vlaams minister van Media Sven Gatz. D’Ardennen, Bevergem en Phantom Boy werden bijkomend ondersteund door het Screen Flanders economisch fonds, een initiatief onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en Vlaams minister van Cultuur Gatz.