Ga verder naar de inhoud

Campagne 'Vlaamse Film. Grenzeloze Cinema.' verenigt opnieuw Vlaamse filmsector

18 oktober 2024

Met Julie zwijgt, Waarom Wettelen en Milano komen in het najaar van 2024 drie langverwachte speelfilms van eigen bodem uit.

Om deze golf van Vlaams talent extra kracht bij te zetten, slaan producenten, distributeurs, bioscoopuitbaters en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) voor de derde keer de handen in elkaar voor de campagne 'Vlaamse Film. Grenzeloze Cinema'.

Na het succes van de campagne in 2022, 2023 en het voorjaar van 2024 besloot het VAF om samen met zijn partners de 1+1-ticketactie ook dit najaar te herhalen. Vanaf 18 oktober loopt in de zalen, op de radio en in onlineadvertenties de campagnespot 'Vlaamse film. Grenzeloze cinema', die de focus legt op talent van eigen bodem.

Julie zwijgt, het speelfilmdebuut van Leonardo van Dijl, bijt op 21 oktober de spits af. De speelfilm met nieuwkomer en tennisspeler Tessa Van den Broeck gaat over een jonge belofte bij een tennisclub wiens leven volledig in het teken staat van sport. Wanneer de coach die haar naar de top brengt plotseling geschorst wordt, start de club een onderzoek. Alle spelers worden gevraagd om hun mening te delen. Maar Julie zwijgt.

Ticketactie

Voor de drie films uit de ‘Vlaamse film. Grenzeloze cinema’-campagne loopt een ticketactie waarbij bioscoopbezoekers voor de prijs van 1 toegangsticket met 2 personen naar de film kunnen. De actie loopt voor elke titel vanaf één tot twee weken na de release, van maandag tot en met donderdag.

De drie films van de 'Vlaamse film. Grenzeloze cinema'-campagne:

  • Julie zwijgt (distributeur: Paradiso)
    Release: 16 oktober 2024
    Ticketactie: 21 oktober 2024 - 24 oktober 2024
  • Waarom Wettelen (distributeur: Kinepolis Film Distribution)
    Release: 23 oktober 2024
  • Milano (distributeur: Lumière)
    Release: 6 november 2024

Actievoorwaarden

Meer info over de actie en de voorwaarden zijn te vinden op de website vlaamsefilmactie.be.

De campagne is een samenwerking van distributeurs Paradiso, KFD en Lumière, productiehuizen De Wereldvrede, Czar Film & TV en Lunanime, alle deelnemende bioscoopuitbaters en het VAF/Filmfonds van de Vlaamse minister van Cultuur.

Info & synopsis

Hier vind je meer info over de deelnemende films.

Affiche Julie zwijgt (2024)
Affiche Julie zwijgt (2024)

Julie zwijgt

Julie zwijgt is het speelfilmdebuut van Leonardo van Dijl en ging in wereldpremière op het Filmfestival van Cannes als onderdeel van Semaine de la critique, waar de film maar liefst drie keer in de prijzen viel, o.a. met de Prix Fondation GAN ter ondersteuning van de bioscooprelease in Frankrijk. Sindsdien was de film o.a. te zien op de filmfestivals van Toronto, Karlovy Vary en Melbourne. Julie zwijgt is ook geselecteerd voor de European Film Awards en werd in september aangeduid als officiële Belgische inzending voor de Oscars.

Julie zwijgt
is een productie van De Wereldvrede, in coproductie met o.a. les Films du Fleuve van de gebroeders Dardenne en de VRT. De hoofdrol is voor Tessa Van den Broeck, met belangrijke bijrollen voor Koen De Bouw, Ruth Becquart en Pierre Gervaisen. Leonardo van Dijl schreef het scenario samen met Ruth Becquart.

Synopsis
:
Als jonge belofte bij een tennisclub staat Julies leven volledig in het teken van sport. Wanneer de coach die haar naar de top brengt plotseling geschorst wordt, start de club een onderzoek. Alle spelers worden gevraagd om hun ervaringen te delen. Maar Julie zwijgt.

Affiche Waarom Wettelen (2024)
Affiche Waarom Wettelen (2024)

Waarom Wettelen

Waarom Wettelen is het speelfilmdebuut van Dimitri Verhulst, die tevens het scenario schreef. Peter Van den Begin speelt de hoofdrol, naast Hilde Heijnen, Cami Moonen, Tine Roggeman, Marijke Pinoy, Emiel Vandenberghe, Tom Vermeir, Amara Reta en Dominique Van Malder. Czar Film & TV produceerde de film, in coproductie met het Nederlandse Graniet Film.

Waarom Wettelen
gaat op 19 oktober in première als slotfilm van Film Fest Gent.

Synopsis:

Waarom Wettelen
vertelt het verhaal van een bonte groep familieleden en vrienden - stappende achter een lijkwagen - op weg naar de laatste rustplaats van de net overleden moeder, Christine. Tijdens wat een woelige rouwmars belooft te worden, die bovendien enkele dagen zal duren, hebben nabestaanden de tijd om elkaar eindelijk beter te leren kennen en enkele oude familiegeheimen te ontrafelen. Wanneer de moeder wordt begraven, blijken alle familiebanden stevig door elkaar geschud.

Affiche Milano (2024)
Affiche Milano (2024)

Milano

Milano is een productie van Lunanime en het langspeeldebuut van Christina Vandekerckhove die ook het scenario schreef. Matteo Simoni en Basil Wheatley vertolken de hoofdrollen, naast Alexia Depicker, Jo Deseure, Taeke Nicolai en Thibaud Dooms. De film gaat op 15 oktober in wereldpremière op Film Fest Gent en is tevens een primeur: het is de eerste Vlaamse speelfilm waarin een dove acteur de hoofdrol speelt en Vlaamse Gebarentaal prominent aanwezig is op het scherm.

Milano
vierde op 15 oktober zijn wereldpremière op Film Fest Gent.

Synopsis:

Alain voedt zijn dove zoon Milano alleen op. Hij wil hem een beter leven geven dan hij zelf ooit heeft gehad. Ondanks al zijn goede bedoelingen worden zijn onmacht en falen zichtbaar. De vader-zoonrelatie komt onder druk te staan wanneer Milano zijn biologische moeder wil ontmoeten.

Succesvolle campagne

De Vlaamse film kreeg al eerder een extra duwtje in de rug met de campagne 'Vlaamse film. Grenzeloze cinema' van het VAF. In het najaar van 2022 namen 43 bioscopen, gespreid over 30 gemeenten deel aan de actie met de Vlaamse films Ritueel, Rebel, Close en De acht bergen. In totaal werden 22.893 gratis tickets uitgedeeld. Ook in het najaar van 2023 en het voorjaar van 2024 konden bioscoopbezoekers genieten van de ticketactie met de Vlaamse films Wil, Het smelt, Holly, J'aime la vie, Here, Holy Rosita en Skunk. 35 bioscopen, in 23 gemeenten, deelden samen 28.959 gratis tickets uit. Hun ticketverkoop lag tijdens de actieperiodes, steeds van maandag tot donderdag in de tweede of derde week na de releasedatum, dubbel tot driedubbel zo hoog als anders. Bovendien creëerde de campagne zichtbaarheid voor filmbeleving, en stimuleerde ze in post-coronatijden vooral de oudere bioscoopbezoeker om films opnieuw in de cinema te gaan beleven.