Ga verder naar de inhoud

Vlaamse fictiereeksen sterk vertegenwoordigd op FIPA

15 januari 2013
De Vlaamse fictiereeksen Clan en Salamander en de in Vlaanderen geïnitieerde Europese interactieve serie The Spiral zijn geselecteerd voor FIPA, het prestigieuze Festival International de Programmes Audiovisuels (22-27 januari) in Biarritz, Frankrijk. Ook Parade’s End, de Vlaamse coproductie met de BBC en HBO die later dit voorjaar op één wordt uitgezonden, is geselecteerd voor competitie. Alle vier reeksen kregen steun via het in 2010 opgestarte VAF/Mediafonds.
Zowel Clan als Parade’s End worden binnen de categorie series in officiële competitie vertoond en maken daarmee kans op een van de zes FIPA d’Or awards die binnen deze sectie worden uitgereikt. In Clan nemen de vier zussen Goethals het heft in eigen handen om hun vijfde zus uit de greep van hun onuitstaanbare schoonbroer te verlossen. Maar de perfecte moord blijkt moeilijker dan ze allen dachten. Parade’s End, de prestigieuze coproductie tussen één, de BBC en HBO, schetst dan weer het web aan intriges, liefde en verraad waarin de Engelse aristocraat Christopher Tietjens, zijn vrouw en een jonge suffragette belanden terwijl de Eerste Wereldoorlog in alle hevigheid rondom hen losbarst. Naast enkele rollen voor Vlaams talent als o.a. Jurgen Delnaet en Hilde Heijnen werd ook enkele weken op locatie in Vlaanderen gedraaid. De 12-delige politieke thriller Salamander wordt buiten competitie vertoond tijdens FIPA. De reeks, die zijn start in Vlaanderen niet gemist heeft met meer dan 1,3 miljoen kijkers voor de tweede aflevering, toont het kat-en-muisspel dat ontstaat wanneer de staatsbedreigende geheimen van 66 Belgische toplui tijdens een bankkraak gestolen worden. De interactieve misdaadreeks The Spiral waarvoor Hans Herbots in de regiestoel zat, wordt opgenomen in het transmediale Smart FIP@ programma van het festival dat zich toespitst op televisie 2.0. In de reeks worden zes wereldberoemde kunstwerken tegelijkertijd uit zes Europese musea ontvreemd. Een kunstenaarscollectief uit Kopenhagen zit achter de misdaad maar al gauw loopt het fout in eigen rangen. Ook het grote publiek kon via thespiral.eu participeren in de zoektocht naar de geroofde schilderijen. Vlaanderen wist zich de voorbije edities telkens aardig in de kijker te werken op FIPA. Vorig jaar nog won L’île déserte van documentairemaker Steve Thielemans er de FIPA d’Or in de categorie Creative Documentary. Ook Grande Hotel viel er in de prijzen; de documentaire van Lotte Stoops over een verloederd luxehotel in Mozambique werd in Biarritz bekroond met de Prix Michel Mitrani. In 2009 kaapte de succesvolle televisiereeks De Smaak van De Keyser er bovendien niet alleen de hoofdprijs – de FIPA d’Or – weg, maar ook de FIPA d’Or voor Beste vrouwelijke vertolking (Marieke Dilles) en Beste originele muziek (Wim De Wilde). Clan, dat vorige herfst op vtm liep, werd geregisseerd door Kaat Beels en Nathalie Basteyns in een productie van Caviar (De Smaak van De Keyser, Koning van de wereld). Het scenario van de reeks is van de hand van Malin-Sarah Gozin en Bert Van Dael. Ook The Spiral is een productie van Caviar, voor één. De regie was in handen van Hans Herbots (Bo), het scenario werd geschreven door Carl Joos, Paul Jan Nelissen en Ben Zlotucha. 
 Frank Van Mechelen regisseerde Salamander, een productie van Skyline Entertainment (Aspe, De Rodenburgs) die op dit ogenblik op één is te zien. Het scenario is van de hand van Ward Huselmans. Vlaamse coproducent van Parade’s End is Anchorage Entertainment. De historische reeks werd geregisseerd door Susanna White en geschreven door Sir Tom Stoppard (Shakespeare In Love). De reeks is later dit voorjaar te zien op één. Al deze producties werden gesteund door het VAF/Mediafonds.