Ga verder naar de inhoud

Vlaams minister-president Kris Peeters: Screen Flanders in Cannes benadrukt belang audiovisuele sector in Vlaanderen

16 mei 2013
Screen Flanders, de nieuwe economische steunmaatregel voor de audiovisuele sector, maakt dit jaar zijn debuut op de Marché du Film van het Internationaal Filmfestival van Cannes. Dit gebeurt o.a. met een strakke, fris ogende beursstand, een nieuwe promoreel, een affichage- en advertentiecampagne en met een ontbijt in het kader van The Producers Network waar de maatregel aan een 500-tal potentiële coproducenten wordt voorgesteld.
Minister-president Peeters: 'Met Screen Flanders beschikken we over een uitgelezen instrument om meer internationale producties naar onze regio te brengen. Op deze wijze bieden we meer kansen voor het bijzondere talent dat aanwezig is in de audiovisuele sector in Vlaanderen.' Zo staat het ontbijt van The Producers Network van zondag a.s. in Cannes in het teken van Screen Flanders. Daar zal de nieuwe economische steunmaatregel voorgesteld worden aan een kleine 500 potentiële coproducenten die voornamelijk uit het buitenland afkomstig zijn. De aanwezige producenten worden op basis van hun track record geselecteerd door de Marché du Film van het Internationaal Filmfestival van Cannes. Minister-president Peeters: 'Cannes is het unieke uitstalraam voor onze filmsector. Omwille van het toenemende socio-economische belang van deze sector in Vlaanderen zet ik er als minister van Economie de schouders onder met Screen Flanders als economisch fonds.' nieuwe beursstand is opvallend, duurzaam én VlaamsDe nieuwe, ruime stand van Screen Flanders werd in Vlaanderen ontworpen en gebouwd. Dit door Tkartel uit Boortmeerbeek dat hiervoor samenwerkte met multidisciplinair designbureau En Plus. Strak van opbouw zorgt de stand voor een groene oase van rust op de drukke beursvloer van de Marché du Film. Er werd daarbij gekozen voor duurzame, herbruikbare materialen (o.a. rubber wood) in combinatie van een toets Vlaams meubeldesign. Dit laatste via de bekende Maarten Van Severen stoelen voor Vitra. Als hoofdbeeld werd geopteerd voor de groene rust die het Begijnhof van Brugge uitstraalt. Tkartel en En Plus beschikken over de nodige ervaring op het vlak van de creatie en uitvoering van standen, shows, winkels, horecazaken en privé-interieurs in binnen- en buitenland. Samen kunnen ze alles aan wat 2D en 3D opbouw betreft. 'Met ons ontwerp proberen we een stand een duidelijk gezicht te geven,' legt Wim Van Moer (En Plus) uit. 'Interieurs met een echte persoonlijkheid stijgen uit boven de rest. Door een unieke look en feel te creëren, zorg je ervoor dat de bezoeker meer tijd doorbrengt aan of op de stand.' Sven Cappuyns (Tkartel) noemt de verwezenlijking van de Screen Flanders beursstand 'een uitdaging' waar het bedrijf trots op is. De beursstand van Screen Flanders is terug te vinden op de Marché du Film, Rivièra nummer A4. promoreel toont waaier aan filmlocatiesDaarnaast speelt er op de stand ook een nieuwe promoreel die een beeld geeft van de ruime waaier aan filmlocaties die Vlaanderen te bieden heeft. Screen Flanders is namelijk ook het centrale filmloket voor Vlaanderen (voorheen gekend als Location Flanders) waar alle in de regio geïnteresseerde filmmakers terecht kunnen met praktische vragen. De filmbeelden in deze promoreel werden gemonteerd door Pieter-Jan Bergmans bij het in Zaventem gevestigde digitale post-productie huis ACE Image Factory dat de realisatie ervan op zich nam. Extra beeldmateriaal is afkomstig van o.a. Caviar, Eyeworks, Galaxy Studios, Grid, Option Media en Wim Robberechts & Co. tweede call geopendSamen met de start van het Internationaal Filmfestival van Cannes wordt ook de tweede call voor projecten voor Screen Flanders geopend. De deadline is 28 juni, 12u. (Het volledige reglement is terug te vinden op www.screenflanders.be) Screen Flanders is een initiatief van Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor Economie, en Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. Het budget van deze economische maatregel wordt ter beschikking gesteld door het Agentschap Ondernemen. Per jaar bedraagt dit 5 miljoen euro. Voor de dossierbehandeling en de communicatie en promotie van de maatregel doet het Agentschap een beroep op het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).