Vlaams achttal naar Biarritz
23 januari 2012
Het Festival International des Programmes Audiovisuels (FIPA) in Biarritz verwelkomt dit jaar acht Vlaamse producties. Jan Eelens televisiereeks De Ronde en de documentaires L’île déserte en Eenentwintig + Zeven worden er in competitie vertoond. Vijf andere documentaires zijn te zien in twee nevencategorieën. FIPA is dit jaar aan zijn 25ste editie toe en vindt plaats van 23 t.e.m. 29 januari.
Behalve Eelens spraakmakende televisieserie De Ronde, voor competitie geselecteerd in de sectie ‘Series and Serials’, maken ook twee documentaires kans om in de prijzen te vallen. Zowel Steve Thielemans’ L’île déserte als de documentaire Eenentwintig + Zeven van Kenneth Michiels is geselecteerd voor de sectie ‘Creative Documentaries’.
L’ île déserte, eind 2011 nog verkozen tot Beste Belgische Documentaire door de jury van Docville, geeft de toeschouwer een inkijk in het leven van de zeventienjarige kansarme Mamebou en vloeit voort uit de VAF Wilcard die Thielemans won in 2006. Met de selectie van Kenneth Michiels’ eindwerk Eenentwintig + Zeven wordt bovendien nog een tweede VAF Wildcardlaureaat in competitie vertoond in Biarritz. De documentaire film zoomt in op de zevenjarig Vibe die bij haar grootouders woont maar in het weekend tientallen kilometers aflegt om haar ouders te bezoeken. Nog eens vijf andere Vlaamse documentaire films zijn geselecteerd voor twee nevencategorieën van het FIPA. De co-productie Himself He Kooks (Valérie Berteau en Philippe Witjes) en Waiting for Nano van Lise Van den Briel worden opgenomen in de ‘Fipatel’-sectie.
Ook de aangrijpende documentaires Epilogue (Manno Lanssens) en Claire, ik en mijn broer (Maris De Smedt), met als gemeenschappelijke rode draad het thema sterfelijkheid, worden in dezelfde categorie vertoond.
Binnen de sectie ‘European Creation Panorama’ maakt Grande Hotel van filmmaakster Lotte Stoops deel uit van het programma. De documentaire langspeelfilm over een ter ziele gegaan luxehotel in Mozambique legde eerder al een indrukwekkend parcours af met selecties voor o.a. het Filmfestival van Rotterdam en het Canadese Hot Docs Festival. L’île déserte werd geproduceerd door Peter Krüger voor Inti Films, Tomas Leyers (Minds Meet) produceerde Waiting for Nano. Grande Hotel en Epilogue zijn producties van Ellen De Waele voor Serendipity Films, terwijl het Antwerpse Sputnik TV Claire, ik en mijn broer produceerde. Een belangrijk deel van de geselecteerde films werden mogelijk gemaakt met steun van o.a. het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).