Vier AFCI Marketing Awards voor Location Flanders
28 februari 2013
Location Flanders, het centrale filminformatieloket voor Vlaanderen, heeft in Los Angeles vier AFCI Marketing Awards gewonnen. Dat maakte de Association of Film Commissioners International (AFCI) bekend. Voor Location Flanders betekent het behalen van een recordaantal awards een mooie kroon op het werk. Sinds 1 januari van dit jaar maakt het filmloket deel uit van Screen Flanders en gaat het onder deze nieuwe naam verder.
De AFCI Marketing Awards betekenen een unieke kans voor de meer dan 300 aan de Association of Film Commissioners International verbonden leden om hun meest creatieve campagnes en producten voor te stellen. Dit in verschillende disciplines. Een jury bestaande uit professionelen uit de film-, advertentie- en marketingwereld maakt de uiteindelijke keuze. Location Flanders behaalde uiteindelijk drie eerste prijzen en een derde prijs. Dit in volgende categorieën:
Best Digital Video: De promoreel die vorig jaar tijdens het Internationaal Filmfestival van Cannes in première ging behaalde de eerste plaats. Het is voor het eerst dat Location Flanders binnen deze categorie genomineerd werd en uiteindelijk in de prijzen viel. Vooral de rijke variatie aan locatiebeelden, afkomstig van verschillende bronnen, en de eenvoudige maar duidelijke boodschap werd geprezen door de jury.Best Digital Media: De elektronische nieuwsbrieven van Location Flanders behaalden de eerste plaats. Hier was er appreciatie van de jury voor zowel de regelmatige edities, alsook voor de speciale editie die volledig in het teken van de BBC/HBO serie Parade’s End stond en uitgestuurd werd n.a.v. de uitzending ervan op BBC.Best Specialty Item: Een promotas aangemaakt voor verdeling op het Internationaal Filmfestival van Cannes en de AFCI Convention vorig jaar behaalde de eerste plaats. Het doortrekken van elementen uit de advertentiecampagne naar de tas, die ook na de beurs nog handig van pas komt, kon op de waardering van de jury rekenen.Digital Advertising: Tenslotte behaalde Location Flanders een derde prijs met zijn internetbanners n.a.v. het Internationaal Filmfestival van Cannes. Op deze banners werd het ontstaan van het economisch fonds Screen Flanders voor het eerst vermeld.
Het is niet voor het eerst dat Location Flanders in de prijzen valt op de AFCI Marketing Awards. De voorbije jaren behaalde het loket ook al eerste prijzen in de categorieën Beste Website, Beste Productiegids en Beste Digtale Mediacampagne. Met het behalen van vier nieuwe awards scherpt de organisatie haar persoonlijk record verder aan en zorgt het voor een schitterende apotheose. Sinds de lancering door de steden Antwerpen, Brugge, Gent en Oostende eind 2008, behaalde Location Flanders op vier jaar tijd in totaal negen AFCI Marketing Awards. Sinds 1 januari 2013 worden de promotie- en communicatieactiviteiten van het filmloket verder gezet onder de naam Screen Flanders.
Met Screen Flanders willen minister-president Peeters, tevens minister van Economie, en minister van Cultuur Joke Schauvliege een extra financiële ondersteuning bieden aan producties die een deel van hun bestedingen specifiek in het Vlaamse Gewest verrichten. Hierdoor wordt een toename verwacht van het aantal producties in Vlaanderen, wat een stimulans betekent voor de hele Vlaamse audiovisuele sector, zowel naar culturele uitstraling als naar economische impact.
De steunmaatregel is bedoeld voor lange speelfilms, d.w.z. lange fictie-, documentaire- of animatiefilms met een duur van minstens 60 minuten en animatiereeksen die het culturele patrimonium van het Vlaamse Gewest verrijken. Het jaarlijkse budget hiervoor bedraagt 5 miljoen euro. Dit wordt voorzien binnen het Hermesfonds, het fonds voor flankerend economisch beleid van het Agentschap Ondernemen. De eerste oproep loopt om 12 uur vanmiddag, donderdag 28 februari, af.
Voor de behandeling van de dossiers en de promotie en communicatie rond de maatregel zal het Agentschap Ondernemen een beroep doen op de deskundigheid van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).