Ga verder naar de inhoud

Themadag: Guerilla docs online

4 mei 2007
Een nieuw productie -en distributiemodel voor documentaire film

Inleiding

Het geval Loose Change -de beruchte 9/11 complotfilm- heeft duidelijk gemaakt welke grenzeloze mogelijkheden het internet de documentaire film te bieden heeft: de film werd in een studentenkamertje gemaakt met een mini-budget op een kleine laptop en gratis integraal aangeboden op videoplatformen zoals Google Video. De impact was ongezien: de film werd miljoenen keren bekeken en was maanden lang gespreksonderwerp nummer één. Sinds de lancering verkocht de maker honderduizenden dvd’s en momenteel wordt een heuse cinema-release voorbereid. Loose Change is geenalleenstaand geval. Met name in Amerika maken heel wat zogenaamde “guerilla documentaires” furore. Films van mensen als Alex Jones (Terrorstorm, Martial Law 9/11: The Rise of The Police State), Aaron Russo (Freedom to Fascism) of Robert Greenwald (Iraq for Sale, zie verder) zijn regelrechte hits en spelen een niet te onderschatten rol in het Amerikaanse politieke landschap.

Los van de inhoud van deze films -daarover gaan we het op deze themadag niét hebben- maken deze films duidelijk dat het schijnbaar onvermijdelijke en noodzakelijke klassieke distributiesysteem (waarin een film eerst festivals aandoet, vervolgens de bioscopen, pas daarna verschijnt op dvd en tenslotte te bekijken is op televisie en/of internet) misschien toch niet het enige zaligmakende is. En dat documentairemakers niet noodzakelijk afhankelijk hoeven te zijn van de gunsten van de grote multinationals uit de filmwereld, de major productiemaatschappijen, televisiezenders en marketeers. In navolging van het succes van de guerilla documentaires ontstaan steeds meer nieuwe organisaties en bedrijfjes die intensief gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Ze vormen samen een parallel circuit dat een andere distributiemodel hanteert dat succesvol blijkt te zijn, niet alleen in termen van “kijkcijfers”, maar ook commercieel.

Wanneer we dan ook nog eens rekening houden met de zeer sterk in prijs dalende hardware (camera’s, laptops,..) en software, die ervoor zorgen dat de productie voor een klein budget op een simpele huis- en tuincomputer kan gebeuren, wordt stilaan duidelijk dat we wel eens aan het begin zouden kunnen staan van een kleine aardverschuiving in de documentaire filmsector.

DEEL 1: HET BREDERE VERHAAL: NIEUWE OPPORTUNITEITEN

DOCVILLE wijdt een themadag aan dit opmerkelijke verschijnsel. Een eerste gedeelte van deze themadag behandelt de bredere context: we krijgen een inleiding op de nieuwe evoluties op het internet, de overgang van web1.0 naar web2.0, het belang van user created content en de manier waarop internet de relatie tussen artiesten (in dit geval filmmakers) en het publiek verandert én ook de klassiekeauteurswetgeving voor grote uitdagingen stelt. Ook in de traditionele distributiesector begint men zich vragen te stellen. Is het oude distributiemodel nog houdbaar? Is het traditionele model niet te beperkend voor onafhankelijke filmmakers? Moeten we de nieuwe opportuniteiten grijpen?

DEEL 2: DE PRAKTIJK: BRAVE NEW FILMS

In een tweede luik bestuderen we een interessante “case”: het Amerikaanse Brave New Films. Deze productiemaatschappijleverde heel wat baanbrekend werk en geldt vandaag de dag als één van de toonaangevende organisaties die werken volgens een geheel nieuw productie-, distributie- en promotiemodel. New Brave Films en zijn oprichter Robert Greenwald kregen grote bekendheid met films als Outfoxeden Wal-Mart: The High Cost of Low Price. Laatste wapenfeit is Iraq For Sale: The War Profiteers (ook te zien op DOCVILLE). Alle films van New Brave Films zijn integraal te bekijken op o.m. Google Video. Twee medewerkers van Brave New Films, Jamiah Adams en Devin Smith, komen vertellen overhet verleden, heden en toekomst van New Brave Films en geven een praktische handleiding in digital desktop production & viral distribution, of met andere woorden: een praktische handleiding voor de beginnende guerilla documentairemaker.

DEEL 3: PANELGESPREK

We sluiten de dag af met een panelgesprek tussen de verschillende sprekers. Er worden kritische vragen gelanceerd over de behandelde thema's en onderzoekt samen met de sprekers de invloed van deze nieuwe evoluties op de toekomst van de documentaire filmsector.De sprekers zijn Clo Willaert, Peter Buckingham, Katrien Van der Perre, Jamiah Adams en Devin Smith. Moderator is Johan Op De Beeck.

Praktisch

Datum: Zaterdag 2 juni
Locatie: Cinema ZED / STUK
Aanvang: 14u. Einde: 19u
Toegang: Gratis!
LET OP! Het aantal plaatsen voor deze themadag is beperkt. Reservatie verplicht !
Inschrijven kan via emailadres info@docville.be