Ga verder naar de inhoud

Stille wildernis van Mathijs Vleugels in wereldpremière op IDFA

15 november 2016
De lange documentaire Stille wildernis van Mathijs Vleugels is geselecteerd voor het Internationaal Documentairefestival Amsterdam (IDFA, 16-27 november). De film krijgt er zijn wereldpremière als onderdeel van het Panorama programma. Daarnaast is Ben Asamoahs documentaire Sakawa geselecteerd voor Forum, de internationale coproductie- en financieringsmarkt van IDFA, en worden er verder ook verschillende coproducties met Vlaanderen vertoond.
Stille wildernis, een 52 minuten durende documentaire van Mathijs Vleugels, is uitgenodigd voor IDFA’s Panorama, een van de hoofdsecties van het festival. Het programma bundelt films van overal ter wereld die door hun vorm of thema de kijker stof geeft tot nadenken. In Stille wildernis neemt Vleugels de kijker mee naar het politieonderzoek rond de geadopteerde Koreaanse jongen Tim die 13 jaar geleden verdween in de bossen van Hongarije. Het verhaal toont hoe de twee ouders omgaan met de stilte die hun zoon achtergelaten heeft en de lange periodes van onzekerheid waarmee ze sindsdien moeten leven. De film is een productie van Peter Krüger van Inti Films die met Sakawa ook een tweede project op IDFA kan voorstellen. De documentaire van Ben Asamoah maakt deel uit van de Round Table Pitch van IDFA's Forum, de internationale coproductie- en financieringsmarkt verbonden aan het festival. Sakawa gaat op zoek naar het menselijke verhaal achter het wijdverspreide fenomeen van internetfraude aan de hand van een portret van drie Afrikaanse jongeren op zoek naar een beter leven. Voor de sectie Panorama zijn verder ook verschillende coproducties met Vlaanderen uitgenodigd. Zo stelt Claudio Capanna er zijn film Life to Come voor, het relaas van de premature tweelingbroers Eden en Leonardo en hun moeder Laurence die samen een strijd leveren die hen een leven lang zal binden. Vlaamse coproducent is Associate Directors. Daarnaast is er ook Mijn dochter Nora van Jasna Kraijnovic, het verhaal van de 18-jarige Nora die in 2013 naar Syrië vertrok en haar familie verslagen achterliet. Savage Film coproduceerde de film voor Vlaanderen. Emmy Oost coproduceerde Johan Grimonprez’ Shadow World - geselecteerd voor Paradocs - dat de internationale wapenhandel onder de loep neemt, net als Waiting for Giraffes van Marco de Stefanis. Geselecteerd voor de Competition for Dutch Documentary, schetst deze film de strijd van een dierenarts om opnieuw enkele giraffen in de enige overgebleven Palestijnse zoo te krijgen. Maarten Schmidt is dan weer de Vlaamse coproducent van Coeurope, een film van Giovanni Troilo die in wereldpremière gaat binnen de Competitie voor Middellange Films. Tot slot is ook The Event van Sergei Loznitsa te zien op IDFA. Aan de hand van uniek archiefmateriaal blikt de Oekraïense regisseur terug op de mislukte staatsgreep in Moskou aan het begin de jaren ’90 die het einde van de Sovjet-Unie inluidde. De film werd gecoproduceerd door Nicola Mazzanti van Cinematek, het Koninklijk Belgisch Filmarchief. Alle genoemde films, met uitzondering van The Event, konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.