Ga verder naar de inhoud

Sterke Vlaamse aanwezigheid op IDFA 2008

14 november 2008
Met vijf producties en drie coproducties kent het Internationaal Documentaire Filmfestival Amsterdam (20 – 30 november 2008), dit jaar de sterkste Vlaamse aanwezigheid ooit.
Openingsfilm op 20 november is de Nederlands-Vlaamse coproductie Episode 3: Enjoy Poverty waarin regisseur-kunstenaar Renzo Martens de vraag opwerpt wie de armoede in Afrika eigenlijk toekomt. De blanken maken films en foto’s van arme zwarten en beroven hen daarmee van hun meest waardevolle bezit: de verbeelding van hun armoede. De film is geselecteerd voor de First Appearance Competitie voor eerste en tweede documentaires. Vlaams producent is Peter Krüger voor Inti Films (met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds). Ook geselecteerd voor de First Appearance Competitie is Fabio Wuytacks Persona non grata , een portret over priester, arbeider en kunstenaar Frans Wuytack. In de late jaren ‘60 streed hij als jonge priester voor de armen van Carácas. Het resultaat was zijn verbanning. Zijn zoon Fabio maakte deze intieme en tegelijk uitbundige film naar aanleiding van zijn vaders recente terugkeer naar Venezuela. Producent is Fabio Wuytack zelf (met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds). In The Damned of the Sea , geselecteerd voor de Silver Wolf Award, toont Jawad Rhalib hoe de plaatselijke vissers werkloos toekijken terwijl de import-grootvissers de wateren voor de kust van Marokko leegtrekken. Hij toont daarbij niet alleen de machteloosheid van de lokale vissers maar ook de onnadenkendheid van de buitenlanders en de impact van de schrale vangst op de rest van het dorp. Vlaams producent is Gerda Coppens voor Latcho Drom (met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds). In het Panorama wordt Pale peko bantu mambo ayikosake (Wherever There Are People Problems Are Never Lacking ) van Bram Van Paesschen vertoond. Wanneer een Belgische filmploeg in een Congolees mijngebied filmt, blijken ze de eerste blanken die ooit voet in deze arme omgeving hebben gezet. De filmmaker en zijn cameraman worden onderdeel van de film wanneer ze de arme mijnwerkers ondersteunen bij een plan meer geld voor hun waar te krijgen. De documentaire is een productie voor Canvas. Part of the Weekend Never Dies van Saam Farahmand en Soulwax volgt de muzikanten op hun tournee over de wereld, zonder dat duidelijk is in welk land ze nu weer zijn. De ervaring blijkt overal dezelfde: uren en uren in de bus, op naar het volgende optreden, en altijd wel een paar vrouwen die hun Soulwax ervaring na afloop van het optreden met de bandleden willen voortzetten. Producent is The PIAS Entertainment Group. (sectie: Panorama) In Jack, the Balkans and I , zoekt regisseur Sergej Kreso zijn vriend, een muzikant, op. Hij woont in voormalig Joegoslavië waar hij ook tijdens de oorlog bleef, in tegenstelling tot Sergej. Samen reizen ze door Bosnië, Kroatië naar Servië. Deze muzikale roadmovie toont een land in wederopbouw en werpt een moeilijk te beantwoorden morele vraag op. (sectie: Premières of the Lowlands) Vlaams coproducent is Ellen De Waele voor Serendipity Films (met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds). Geselecteerd voor de Internationale studentenfilmcompetitie is Henri and the Islands van Bram Conjaerts (eindejaarswerk RITS). In deze documentaire introduceert de kleine Henri vanaf zijn fiets de bewoners uit Herstappe, zijn woonplaats. Het blijkt al snel dat, hoe miniem de afstanden in Herstappe ook mogen zijn, men er amper contact met elkaar legt. Tenslotte werd er ook een project geselecteerd voor het IDFA Forum, een platform waar een select aantal projecten worden voorgesteld die op zoek zijn naar financiering. Jan Lapeire’s Vlasmannen brengt een portret van een welstellende familie vlasbouwers. Producent is Bram Crols voor Associate Directors (met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds).