Ga verder naar de inhoud

Recordaantal Vlaamse documentaires op IDFA 2011

17 oktober 2011
Een recordaantal van negen documentaires en drie documentaire projecten uit Vlaanderen staan dit jaar op de affiche van IDFA, het International Documentary Film Festival Amsterdam (16 – 27 november). Op het belangrijkste documentaire festival van Europa haalt Jeremy De Ryckere van het RITS de IDFA Competition for Student Documentary met zijn afstudeerproject De opvolger (The Heir). Ook in de programma’s Reflecting Images: Panorama en Paradocs en het IDFA Pitchingforum zijn de Vlamingen sterk vertegenwoordigd.
De sterke aanwezigheid van Vlaamse documentaires op IDFA dit jaar is meteen ook een reflectie van de dynamiek die de documentaire sector in Vlaanderen vandaag uitstraalt. Recente initiatieven als de Vlaamse documentaire weken (26 sept – 7 okt) en de oprichting van de belangenvereniging Flanders Doc zijn hier ook voorbeelden van. Met De opvolger maakt Jeremy De Ryckere kans op de IDFA Award for Best Student Documentary ter waarde van € 2500. In De opvolger zien we vader Raf en zoon Dominique en hun passie voor paardenrennen, een familietraditie. Raf is op zijn 65ste nog steeds jockey. Dominique kon dezelfde carrière als zijn vader gevolgd hebben, maar had op jonge leeftijd een ongeluk en zit sindsdien in een rolstoel. De zoon kan zijn vader nu onmogelijk opvolgen. Vorig jaar ging de prijs voor beste studentendocumentaire al naar What’s in a Name van Eva Küpper. De prijzen worden dit jaar bekendgemaakt op de slotceremonie van het festival op vrijdag 26 november. Festivalprogramma kleurt VlaamsNaast de titel in competitie valt vooral het grote aantal Vlaamse documentaires in de officiële festivalselectie op. In de sectie Reflecting Images: Panorama, een programma met documentaires over urgente en actuele maatschappelijke thema's, vinden we Bram van Paesschens Empire of Dust (producent: Savage Film). De docu volgt de Chinese Loa Yang en de Congolese Eddy die allebei op een project in Congo werken voor het Chinese Railway Engineering Company, een film over cultuurverschillen en moeilijke ententes. In 2008 werd Bram van Paesschen al geselecteerd voor IDFA met zijn vorige film Pale Peko Bantu dat zich ook afspeelde in Congo. Little Heaven van Lieven Corthouts (producent: Off World) confronteert de kijker met een weeshuis in Adis Abeba, Ethiopië, waar de kinderen op 13 jaar de moeilijke boodschap te horen krijgen dat ze geboren zijn met HIV. Eerder dit jaar werd Corthouts al geselecteerd voor de Berlinale Talent Campus waar veelbelovende regisseurs professionele expertise kunnen inwinnen voor hun volgende projecten. In Lone Twin van Anna van der Wee wordt vertrokken van de eeuwenoude fascinatie voor tweelingen en de vraag wat er gebeurt als één van de twee sterft? (producent: Wild Heart Productions). Ten laatste War Is Not a Game van Lode Desmet (producent: Simple Production) dat de recente 60ste verjaardag van de Conventie van Genève als vertrekpunt neemt om te kijken naar de impact van dat verdrag op oorlog in de laatste decennia. War Is Not a Game, een ambitieuze co-productie tussen België, Frankrijk, Canada en Zwitserland, deed het eerder al goed in Canada met prijzen op DOXA Vancouver en het Yorkton Film Festival. Het programma Paradocs, waar experimentele documentaires een plek krijgen, presenteert Antwerp van Peter Van Goethem (prod: Freshwater Films), Printed Matter van Eitan Efrat en Sirah Foighel Brutmann (prod: Auguste Orts) en Viva Paradise van Isabelle Tollenaere (prod: Isabelle Tollenaere). Vier Vlaamse projecten op PitchingforumEnkele Vlaamse documentairemakers en producenten werden ook uitgenodigd voor de Round Table Pitching Sessies, een documentair platform waar een select aantal projecten worden gepitcht die op zoek zijn naar financiering. Regisseur Steven Dhoedt brengt een nieuw project naar Amsterdam. In zijn documentaire State of Play, waarvoor hij samenwerkt met producent Visualantics, werpt hij een unieke blik op vier Zuid-Koreaanse Pro-Gamers in de tijdspanne van één seizoen. Regisseur Pieter-Jan De Pue en producent Savage Film pitchen hun documentaire The Land of the Enlightened, over een groep Kuchi kinderen in Afghanistan die op een mijnveld wonen rond de Bagram luchthaven. Eva Küpper presenteert haar nieuwe project State of the Art. De film volgt enkele danschoreografen die na jaren van burgeroorlog in hun land het beroemde Tajik Nationaal Ballet opnieuw op de kaart willen zetten. Haar vorige film What’s In a Name, die vorig jaar nog de Best Student Documentary Award won, wordt dit jaar ook terug opgepikt in het festivalprogramma. Verder werd The King of Mont Ventoux van Fons Feyaerts (producent: Associate Directors) geselecteerd voor het IDFA Forum - Individual Meetings. Het project is reserve voor de prestigieuze, grote Central Pitching Arena, en zal deelnemen aan de Individual Meetings. Het wordt ook opgenomen in de Forum Catalogus. IDFA werd in 1988 opgericht en groeide internationaal snel uit tot het grootste en belangrijkste documentaire festival. Dit jaar bevat het programma 319 titels die geselecteerd werden uit ruim 3.600 inzendingen. Een belangrijk deel van de projecten in dit bericht kwamen mede tot stand met steun van het VAF/Filmfonds.