Opnames stop motion productie Dimitri gestart bij Beast Animation
12 juni 2013
Bij Beast Animation, de in Mechelen gevestigde animatiefilmstudio, werd deze week gestart met de opnames van Dimitri, een stop motion productie voor kinderen in de leeftijdsgroep van drie tot zes jaar. Het eindresultaat zal o.a. te zien zijn op Ketnet.
Dimitri is een kleine vogel die verdwaalt in de Afrikaanse savanne. Op de Ubuyuvlakte dient hij zich aan te passen aan een omgeving die in vele opzichten totaal verschillend is met wat hij uit Europa kent. Het verhaal is gebaseerd op een idee van Agnès Lecreux die als afstudeerproject een maquette voor een kinderboek ontwierp. Bij de aanvraag voor een stageplaats bij het Franse productiehuis Vivement Lundi! stuurde ze ook haar eindwerk mee. Het bedrijf reageerde meteen enthousiast op Dimitri en engageerde zich om op basis van het eindwerk een audiovisueel project te ontwikkelen.
Dimitri is een co-productie tussen Vivement Lundi! (Frankrijk), Beast Animation (België) en Nadasdy Film (Zwitserland). Na een succesvolle presentatie van het project op Cartoon Forum in het Poolse Sopot in 2011, engageren de partners zich tot de ontwikkeling van een piloot van 26 minuten die eind 2013 op antenne moet komen. Hierop volgt meteen ook een serie van 26 afleveringen van telkens vijf minuten.
Agnès Lecreux en Matthieu Chevallier tekenen samen voor de scenario’s. Samen met Fabien Drouet staat Lecreux ook in voor de regie. De scènes en aflevering die bij Beast Animation gedraaid worden, staan onder regie van Ben Tesseur en Steven De Beul.
Tesseur en De Beul zijn met Beast Animation niet aan hun proefstuk toe. Het bedrijf heeft zich de voorbije jaren weten te profileren als dé expert in stop motion of beeld-per-beeld volumeanimatie. Zo coproduceerde Beast Animation o.a. Panique au village (Paniek in het dorp), en produceerde het de met prijzen overladen korte animatiefilm Oh Willy… van Marc James Roels en Emma de Swaef. Verder is het bedrijf ook gekend voor de productie van begingenerieken, zoals deze van Man bijt hond, en van commercials als deze met het levende kopje koffie dat zin heeft in een Lotus speculoos.
De 26 minuten durende special zal later dit jaar te zien zijn op o.a. Ketnet, France 5 en het Zwitserse SSR-SRG. France Télévisions Distribution staat in voor de internationale verkoop. Het productiebudget bedraagt €2,2 miljoen. In totaal werken er een 50-tal mensen mee aan het project, verspreid over animatiestudio’s in Rennes, Mechelen en Zwitserland. Dimitri komt tot stand met steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege en het VAF/Mediafonds van Vlaams minister van Media Ingrid Lieten.