Ga verder naar de inhoud

Nieuw en recent documentairewerk van bij ons op IDFA

12 oktober 2015
Het Internationaal Documentaire Filmfestival Amsterdam (IDFA, 18-29 november) toont dit jaar nieuw en recent werk van o.a. Marie Brumagne & Bram Van Cauwenberghe, Sarah Vanagt, Dries Depoorter en Isabelle Tollenaere. Into Darkness van de aan het RITCS afgestudeerde Rachida El Garani vinden we terug in zowel de Studenten- als in de Kids & Docs competities.
Into Darkness, het eindwerk waarmee Rachida El Garani dit jaar afstudeerde aan het RITCS – is geselecteerd voor zowel de Studentencompetitie als voor de Kids & Docs Competitie. Haar film, die ze opnam in Marokko, toont het verhaal van de 11-jarige Mohamed wiens grote droom het is om niet blind te worden zoals zijn 11 familieleden. Hoewel ze in grote armoede leven en door hun blindheid afgesloten zijn van de maatschappij, geeft de diepgelovige familie niet op en blijft ze geloven in een betere toekomst. Het zeer actueel klinkende Remember Your Name, Babylon (Diurno Doliente) van de Brusselse filmmakers Marie Brumagne en Bram Van Cauwenberghe is uitgenodigd voor de First Appearance Competitie. Tussen de synthetische gangen van een nieuwe plastieken wereld, tekenen zich de contouren van sloppenwijken af. Hier wonen mannen en vrouwen die de zeeën hebben getrotseerd om hun vreselijke lot te ontlopen. In het hart van dit Eldorado in ademnood probeert iedereen te overleven door de brokstukken te lijmen van een wereld op drift. De film is een productie van Rocky & Estrella vzw. Sarah Vanagts nieuwste documentaire De ontwaring (Still Holding Still) - een productie van Balthasar - is geselecteerd voor het niet-competitieve Paradocs, een programma waarin experimentele, kunstzinnige documentaires een centrale plek krijgen. Voor de film liet Vanagt zich inspireren door een reeks foto's gekend als 'Invisible Mothers'. Deze portretfoto's van kinderen stammen uit de beginjaren van de fotografie en tonen telkens een spookachtige verschijning achter de kinderen. Het blijkt hun eigen moeder te zijn die van onder een sluier het kind tot rust tracht te brengen. Vanagt reconstrueert in De ontwaring deze kortstondige praktijk om zo als het ware in de beelden te kruipen. DocLab – het laboratorium van de nieuwe media dat in samenwerking met het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond wordt georganiseerd – biedt onderdak aan o.a. Sheriff Software van Dries Depoorter, een Gentse mediakunstenaar die programmeertaal en digitale media combineert met het internet als rode draad. Sheriff Software is onderdeel van de doorlopende expositie 'DocLab: Seamless Reality' waarin gekeken wordt naar de manier waarop de fysieke en digitale wereld steeds meer in elkaar verweven geraken. Dit aan de vooravond van een nieuwe digitale revolutie waarbij virtual reality, 3D printing en kunstmatige intelligentie aan een sneltreinvaart zullen doorbreken om een onlosmakelijk onderdeel van ons leven te worden. Daarnaast maakt ook Someone Else, een performance van de Britse kunstenaar Ant Hampton deel uit van het algemene DocLab. Gemaakt in opdracht van de Beursschouwberg in Brussel, geeft Hampton in zijn opstelling twee mensen de opdracht een kunstmatig gesprek te voeren wat uiteindelijk een echte dialoog op gang brengt tussen mensen die anders nooit met elkaar zouden praten.Het speciale focusprogramma van dit jaar, 'Sounds Real', richt zich op de rol van geluid in documentaires en nodigde daarvoor vijf geluidsontwerpers uit. Eén van hen is Nederlander Michel Schöpping die aan de hand van Isabelle Tollenaeres documentaire Battles zijn werk komt voorstellen. De film, geproduceerd door Michigan Films, biedt een kijk op onze conflictueuze maatschappij en onderzoekt welke sporen recente conflicten nagelaten hebben in Europa. Schöpping kennen we ook als geluidsontwerper van Vlaamse films als The Broken Circle Breakdown (Felix van Groeningen), Kid (Fien Troch) en Cafard (Jan Bultheel).Verder vinden we binnen het Panorama-programma ook het met Vlaanderen gecoproduceerde Birobidzjan van Guy-Marc Hinant terug. In 1934 bedacht Stalin een autonome entiteit waar communistische joden uit de hele wereld een nieuwe thuis konden opbouwen: Birobidzjan. De film is een intiem en sober portret van de zoektocht naar het geheugen van deze tragische utopie. Vlaamse coproducent van Birobidzjan is Riche, Riche en Riche. Tot slot mag het met Vlaanderen gecoproduceerde A Family Affair van Tom Fassaert dit jaar het festival openen. De in Nederland wonende Belgische regisseur verkent daarin zijn eigen delicate familiegeschiedenis die getekend is door conflict en bovendien een verrassende wending neemt wanneer zijn grootmoeder een onverwachte bekentenis doet. Vlaamse coproducent is Clin d'Oeil Films. De ontwaring, Battles en A Family Affair konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.