Marina wint Prijs Studentenjury in Spaanse Valladolid
29 oktober 2013
Marina, de langverwachte nieuwe speelfilm van Stijn Coninx, heeft de Prijs van de Studentenjury gewonnen op de 58ste editie van het Internationaal Filmfestival van Valladolid. De Prijs werd dit jaar voor de allereerste maal uitgereikt aan een film in de gloednieuwe 'Seminci Joven' competitie. Verder was er ook goed nieuws voor Bart Van den Bempts speelfilmdebuut 82 Days in April dat een Speciale Vermelding kreeg van de Jury in het 'Meeting Point' programma.
Via de 'Seminci Joven' selectie wil het Internationaal Filmfestival van Valladolid een stem geven aan jongeren die vandaag de belangrijkste groep in het bioscooppubliek vertegenwoordigen, maar vaak niet gehoord of foutief begrepen worden op festivals. 'Ik kan me geen mooiere ode aan de film voorstellen als deze Prijs van de Studentenjury,' zegt Stijn Coninx. 'Dit is gewoon fantastisch, en het levert ook het bewijs dat Marina een film is die zowel jonge als oudere generaties kan boeien, dat het een film is over jongeren die ook jongeren van vandaag weet aan te spreken. En dat is zeer fijn.' Van Montréal over Valladolid en Namen tot het Duitse Hof waar de film het voorbije weekend te zien was, overal wordt hij zeer warm door het publiek onthaald. Begin november is Marina te zien in het 'Alice in the City' programma tijdens het Internationaal Filmfestival van Rome.
De nieuwe film van Stijn Coninx ging in wereldpremière op het Wereldfilmfestival van Montréal dit jaar waar hij in het 'World Greats' programma werd vertoond. Het verhaal vangt aan in 1948. De jonge Rocco groeit op in een bergdorpje in het Italiaanse Calabrië. Op een dag neemt zijn vader een moedig besluit: hij wil een betere toekomst voor zijn gezin. En België is het beloofde land. Rocco’s vader werkt in de steenkoolmijnen van Waterschei. Zijn plan: als een rijk man naar Italië terugkeren. Maar al na een jaar laat hij zijn hele gezin naar Limburg overkomen. Rocco groeit op in een vreemde omgeving met een rare taal en een andere cultuur... Als rebellerende jongeman zoekt Rocco, tegen de wil en overtuiging van zijn vader, een uitweg in de muziek én in de liefde.
Marina is een productie van Peter Bouckaert voor Eyeworks, in coproductie met de gebroeders Dardenne en het Italiaanse Orisa Produzioni. Naast Simoni en Bosmans, spelen Luigi Lo Cascio (La meglio gioventù) en Donatella Finocchiaro de ouders van Rocco. Verder zien we o.a. ook Chris Van den Durpel en Warre Borgmans. Rik D’hiet en Stijn Coninx schreven het scenario van de film, gebaseerd op de jeugdherinneringen van Rocco Granata. Lou Berghmans tekende voor de fotografie, terwijl Philippe Ravoet instond voor de montage. Michel Bisceglia componeerde de originele muziek voor de film. Hubert Pouille en Catherine Marchand stonden tenslotte in voor respectievelijk de decors en de kostuums. Bij ons komt de film uit op 6 november. Distributeur is Kinepolis Film Distribution (KFD).
Ook 82 Days in April van Bart Van den Bempt ging op het Wereldfilmfestival van Montréal in wereldpremière, en was onlangs ook te zien op het Film Fest Gent. We volgen Herman en Marie, een koppel vijftigers. Zij komen aan in Istanbul om er de rugzak van hun overleden zoon op te pikken. Wanneer ze door zijn spullen gaan, vinden ze een dagboek van zijn reis door Turkije. Herman besluit om het laatste spoor van hun zoon te volgen en overtuigt zijn vrouw hem te vergezellen naar een voor hen onbekend deel van de wereld in een poging loutering te vinden.
Van den Bempt schreef zelf het scenario van de film. De hoofdrollen worden vertolkt door Marc Peeters en Karen Vanparys, die met deze film haar comeback maakt. Het camerawerk is van Rik Zang, terwijl Dieter Diependaele voor de montage instond. De muziek is van de Noorse trompettist Arve Henriksen. 82 Days in April is een productie van Ellen De Waele voor Serendipity Films. De film werd gecoproduceerd door Mollywood en Stienette Bosklopper van het Nederlandse Circe Films. Geassocieerd producent in Turkije is Serkan Cakarer van +90 Film Production.
Zowel Marina als 82 Days in April konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege.