Love Is Not An Orange uitgenodigd in MoMA
De documentaire Love Is Not An Orange van Otilia Babara is uitgenodigd voor Documentary Fortnight (22 feb-7 maart), het internationale festival voor non-fictie en hybride films van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York.
Doc Fortnight
Het Doc Fortnight Festival van MoMA is opgericht in 2001 en vertoont elk jaar een selectie van internationale, innovatieve documentaires van gevestigde en opkomende filmmakers over actuele thema’s. Het festival vindt live plaats in New York, sommige vertoningen worden ook online gestreamd.
Love Is Not An Orange is de eerste lange documentaire van de in Brussel gevestigde Moldavische filmmaker Otilia Babara. Het is een gevoelige film over een generatie meisjes die in Moldavië opgroeiden in afwezigheid van hun moeders, economische migranten die na de ineenstorting van de Sovjet-Unie in de jaren '90 naar het Westen trokken.
Tussen de moeders en de achtergebleven kinderen vond er een haast rituele uitwisseling plaats: moeders zonden geld en goederen naar huis, terwijl kinderen in ruil daarvoor videobanden opstuurden. Dit intieme homevideo-archief vormde de basis voor deze film die de kwetsbaarheid van familiebanden door de ogen van noodgedwongen gescheiden (over)levende moeders en dochters blootlegt.
Na de wereldpremière op DOK Leipzig in oktober 2022 werd Love Is Not An Orange uitgenodigd voor het Tsjechische documentairefestival Ji.hlava, waar de film werd bekroond met de Silver Eye Award. Afgelopen weekend nog mocht Otilia Babara op het Italiaanse Trieste Film Festival de CEI (Central European Initiative) Award in ontvangst nemen, een prijs voor films over interculturele dialoog en de hedendaagse realiteit in Europa.
Hoofdproducent van Love Is Not An Orange is Hanne Phlypo voor Clin d'oeil Films. Coproducenten zijn Alegria Productions (FR), Basalt Film (NL) en ALT Film (MO). De internationale sales worden vertegenwoordigd door Taskovski Films.
Love Is Not An Orange kwam tot stand met steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon.