Ga verder naar de inhoud

Laureaten VAF Wildcards 2011 bekend

8 december 2011
De winnaars van de VAF Wildcards 2011 zijn Kenneth Mercken en Adil El Arbi & Bilall Fallah (voor fictie), Kenneth Michiels en Jeremy De Ryckere (voor documentaire) en Boris Sverlow (voor animatie). De Wildcards zijn ondertussen aan hun zevende editie toe en bekronen opnieuw vijf getalenteerde bachelor- of masterprojecten van de Vlaamse filmscholen. De uitreiking van de VAF Wildcards vindt zaterdag plaats tijdens de slotavond van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven.
Achter het concept van de VAF Wildcards schuilt de idee om proactief te werk te gaan bij het ontdekken én begeleiden van aanstormend filmtalent. Filmmakers kunnen met hun eindwerk meedingen naar de ondertussen felbegeerde prijzen. In totaal gaat het om vijf premies met een totale waarde van 260.000 euro* wat de VAF Wildcards meteen tot de grootste in België uitgereikte filmprijzen maakt (*exclusief de inbreng door Galaxy Studios en Mollywood). In de categorie fictie zijn de laureaten dit jaar Adil El Arbi & Bilall Fallah met Broeders (filmschool: Sint Lukas) en Kenneth Mercken met The Letter (RITS). Voor documentaire hebben Kenneth Michiels met Eenentwintig + Zeven (KASK) en Jeremy De Ryckere met De Opvolger (RITS) een VAF Wildcard op zak. En voor de tweede keer werd een VAF Wildcard voor animatie geselecteerd: Boris Sverlow met Shattered Past (KASK). Adil El Arbi & Bilall Fallah kwamen onlangs al in de aandacht met hun prijs voor Beste Belgische studentenfilm op het filmfestival van Gent en in een Koppen reportage over Vlaamse kortfilms, terwijl Jeremy De Ryckere vorige maand geselecteerd werd voor de studentencompetitie op het prestigieuze IDFA festival in Amsterdam. >> Bekijk hier de reacties van de winnaars op cinevox.be De laureaten ontvangen elk 40.000 euro (documentaire) tot 60.000 euro (animatie en fictie), een bedrag dat hen in staat stelt om een eerste professioneel project op de rails te zetten. Bovenop het bedrag komt er nog individuele begeleiding door een professionele coach. Sinds vorig jaar kunnen de laureaten ook rekenen op ondersteuning van het postproductiebedrijf Galaxy Studios en de Tax Shelter structuur Mollywood. Deze steun omvat zowel de mogelijke begeleiding bij, als het ter beschikking stellen van postproductiefaciliteiten als participatie door Galaxy Studios, en de mogelijke financiering via Tax Shelter van de documentaire- en fictieprojecten. De VAF Wildcards zijn op korte termijn een begrip geworden. Filmscholen en –studenten hechten er intussen veel belang aan. De resultaten en het professioneel parcours van een aantal wildcardwinnaars spreken dan ook tot de verbeelding. Tijdens de eerste editie van de VAF Wildcards ontving Hans Van Nuffel een fictiewildcard voor Het einde van de rit. Dankzij de gewonnen premie realiseerde hij de kortfilm FAL, die onder meer in Montréal in de prijzen viel. Vijf jaar later werd de jonge cineast opnieuw gelauwerd in Montréal met zijn eerste langspeelfilm Adem, een voorbode van het internationale succesverhaal dat de speelfilm zou worden. Dit weekend nog mocht Hans Van Nuffel in Berlijn de European Film Award for Discovery of the Year in ontvangst nemen. Hans van Nuffel is niet de enige filmmaker die dankzij de VAF Wildcards een gevleugelde start kende. Gust Van den Berghe won in 2009 een wildcard voor En waar de sterre bleef stille staan. Met de premie trok hij naar Togo, waar hij Blue Bird draaide. Die speelfilm mocht hij dit jaar voorstellen op het Filmfestival van Cannes. Sahim Omar Kalifa won tal van prijzen met Land of the Heroes, zijn wildcardfilm, en het werk van Nathalie Teirlinck wordt zowel nationaal als internationaal fel gesmaakt. Ook op documentaire vlak werpen de VAF Wildcards hun vruchten af. Eva Küpper werd met haar afstudeerfilm What’s in a name geselecteerd in Toronto en op IDFA, waar ze de Prijs van de Beste Studentenfilm won. Haar nieuw project, State of the Art, mocht ze dit jaar pitchen op datzelfde IDFA. Blue Meridian en Aperture, de films van wildcardwinnaars Sofie Benoot en Tim De Keersmaecker (laureaten 2009) oogstten eveneens succes in het documentaire circuit.