Kid wint Prijs Studentenjury op Paris Cinéma
9 juli 2013
Kid, de speelfilm van Fien Troch, heeft de Prijs van de Studentenjury gewonnen op het 11e Internationaal Filmfestival Paris Cinéma (28 juni - 9 juli). Het nieuws werd bekendgemaakt voor aanvang van Felix van Groeningens The Broken Circle Breakdown die als slotfilm van het festival werd vertoond. En er was nog meer goed nieuws in Parijs: Souvenir, het nieuwe speelfilmproject van Bavo Defurne haalde de top drie van meest populaire pitches op de coproductiemarkt Paris Project.
Het was de Brits-Franse actrice Charlotte Rampling, tevens voorzitster van Paris Cinéma, die een korte boodschap van Fien Troch voorlas terwijl Ludo Troch, vader van Fien en zelf filmmonteur, de prijs namens zijn dochter in ontvangst nam. In haar dankwoord liet Fien weten zichzelf als regisseuse telkens in vraag te stellen en daarbij de uitdaging aan te gaan om van de conventionele paden af te wijken ook al zouden die het verhaal misschien toegankelijker maken. 'Ik moet toegeven dat ik me soms afvraag waarom ik het mezelf zo moeilijk maak maar met het winnen van deze prijs weet ik dankzij jullie opnieuw waarom. Omdat ik van cinema hou en ik wil volharden in de idee dat film een kunstvorm is die kan ontwrichten maar tegelijk ook stimuleren.' Troch bedankte verder het festival, voorzitster Charlotte Rampling en de jury voor 'de energie en de hoop om zo verder te doen'.Kid is Fien Trochs derde speelfilm. In de film volgen we een jongetje van zeven die samen met zijn moeder en broer op een boerderij woont. Het vaderloze gezin heeft het moeilijk om rond te komen. Wanneer het noodlot toeslaat en de twee broers bij een oom en tante moeten intrekken, mist Kid zijn moeder en wil hij meer dan ooit bij haar zijn.Op het Festival van Aubagne ging Kid eerder al aan de haal met de Grote Prijs van de Jury, de Prijs voor Beste Muziek (Senjan Jansen). Daarnaast behaalde de film een Eervolle Vermelding op het Filmfestival Gent vorig jaar. Verder was de film o.a. ook te zien op de festivals van Rotterdam, Rome en Palm Springs. Vlaams producent is Antonino Lombardo van Prime Time, het scenario werd geschreven door Fien Troch.Paris Cinéma toonde dit jaar ook het verzamelde werk van Felix van Groeningen. Zowel zijn korte films als de speelfilms Steve + Sky, Dagen zonder lief en De helaasheid der dingen werden er vertoond. Het intense drama The Broken Circle Breakdown werd er, in aanwezigheid van o.a. de regisseur, voorgesteld. Eind augustus komt de film in Frankrijk uit als Alabama Monroe. Het scenario werd geschreven door Carl Joos en Felix van Groeningen en is gebaseerd op het theaterstuk 'The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama' van Johan Heldenbergh en Mieke Dobbels. Vlaams producent van de film is Dirk Impens van Menuet.Op Paris Project, het platform waar films in wording voorgesteld worden aan potentiële financiers en aankopers, behoorde Souvenir, het nieuwe speelfilmproject van Bavo Defurne (Noordzee, Texas), tot de top drie van meest populaire titels. In de film volgen we een ex-Eurovisiesongfestivalkandidate van rond de 40 die door haar veel jongere vriend tot een comeback wordt aangezet. Producent Yves Verbraeken van Indeed Films is zeer verheugd over de belangstelling die het project in Parijs kreeg van diverse grote Europese sales agents.
Verder presenteerde Paris Cinéma dit jaar een uitgebreide Focus op de Belgische film. Naast Kid en het werk van Felix van Groeningen, stelde het festival nog een reeks films van bij ons voor zoals Het vijfde seizoen van Peter Brosens en Jessica Woodworth, Rundskop van Michaël R. Roskam, Blue Bird van Gust Van den Berghe, Monkey Sandwich van Wim Vandekeybus, Tokyo Giants van Nicolas Provost en enkele Vlaamse filmklassiekers zoals Daens van Stijn Coninx, De man die zijn haar kort liet knippen van André Delvaux en Meeuwen sterven in de haven van Roland Verhavert, Rik Kuypers en Ivo Michiels.De in dit bericht vermelde recente films en projecten ontvingen steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. De Vlaamse filmklassiekers werden destijds ondersteund door het Fonds Film in Vlaanderen of door het Ministerie van Nederlandse Cultuur.