Ga verder naar de inhoud

IDFA selecteert werk van Vlaamse documentairemakers

11 oktober 2013
Documentaire werken van Sarah Vanagt, Ibbe Daniëls en Koen Vidal, Sirah Foighel Brutmann en Eitan Efrat, en van Hans Op de Beeck zijn geselecteerd voor diverse secties van het Internationaal Documentaire Filmfestival van Amsterdam (IDFA). Daarnaast programmeert het festival ook Clemens de Landtsheers documentaire uit 1928 Met onze jongens aan den IJzer. Dit naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. IDFA is een van de meest toonaangevende documentairefestivals ter wereld en loopt dit jaar van 20 november t.e.m. 1 december.
Met Dust Breeding keert Sarah Vanagt terug naar Amsterdam nadat The Wave, die ze samen met Katrien Vermeire realiseerde, in 2012 ook al op IDFA stond. Dust Breeding is een filmisch verslag waarin de filmmaakster zich vragen stelt bij een van de meest pijnlijke hoofdstukken uit de recente Europese geschiedenis. Het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag heeft de gruwelijkheden van de oorlog haarfijn gedocumenteerd, maar wat tonen deze beelden en wat brengen ze tot uitdrukking? Vanagt onderneemt, via potlood en papier, een poging om de verborgen taal van oorlogssporen te ontcijferen.Dust Breeding verschijnt in Amsterdam in het Paradocs-programma dat toont wat er zich afspeelt buiten de lijntjes van het documentaire genre en de grenzen tussen film en kunst, feit en fictie verder aftast. Ook Journal van Sirah Foighel Brutmann en Eitan Efrat is er te zien. Het duo, dat eerder al Printed Matter (IDFA 2011) afleverde, maakte een verzameling van one-shot sequenties gefilmd terwijl ze een parcours afleggen tijdens een fotografie-tentoonstelling. Journal, dat geproduceerd werd door het Brusselse Centrum voor Kunst en Media Argos, volgt het ontstaan van verhalen gezien door de lens en gezichtspunt van drie fotografen.Nieuw dit jaar is de samenwerking die Paradocs aangaat met het Amsterdam Art Weekend. Amsterdamse galeries zetten daarbij hun deuren open terwijl IDFA tijdens het laatste weekend van het festival een van de vertoningslocaties is. Hans Op de Beecks experimentele film Staging Silence II wordt binnen dit initiatief vertoond.Ibbe Daniëls en Koen Vidals documentaire speelfilm Rêve Kakudji wordt dan weer opgenomen in het reguliere programma Music Documentaries. De 16 films in dit luik dingen mee naar de IDFA Music Audience Award t.w.v. € 2.500. In de film volgt het duo de Congolese operazanger Serge Kakudji die zijn ambitieuze droom waarmaakt in West-Europa. Dat hij de allereerste solist is in een blanke operawereld maakt van hem tegen wil en talent een exotisch fenomeen.Ook de documentaire Met onze jongens aan den IJzer die Clemens de Landtsheer in 1928 draaide krijgt een speciale plaats in het IDFA-programma. De oud-strijder brengt met de film een bittere aanklacht tegen het lijden van ‘onze jongens’, de gewone frontsoldaten. Naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 2014 vertoont IDFA tijdens de komende editie acht documentaires rond het thema.Tot slot is ook de Bulgaars-Belgische coproductie Life is Almost Wonderful geselecteerd voor IDFA. De film van Svetoslav Draganov wordt in competitie vertoond en werd gecoproduceerd door Paul Pauwels van het Brusselse productiehuis Congoo.Dust Breeding werd geschreven, geregisseerd en geproduceerd door Sarah Vanagt voor Balthasar (The Wave, Silent Elections). Rêve Kakudji, naar een scenario van Ibbe Daniëls en Koen Vidal, werd geproduceerd door Eric Goossens en Frederik Nicolai van Off World. Beide films konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege, terwijl Life is Almost Wonderful postproductiesteun ontving.