Het vonnis schiet sterk uit de startblokken
16 oktober 2013
Het vonnis, de twaalfde speelfilm van Jan Verheyen kende een sterke start. Bijna 50.000 bezoekers zijn de film al gaan bekijken sinds de release vorige week woensdag. Ondanks de sterke concurrentie van de Rode Duivels afgelopen vrijdag, waardoor er de helft minder bioscoopbezoekers werden geregistreerd dan op een “normale” vrijdag, lost Het vonnis de hooggespannen verwachtingen in.
Van woensdag tot en met zondag gingen al 49.175 mensen de film zien. Dit aantal houdt geen rekening met de talrijke lokale avant-premières en 'Ladies at the Movies'-voorstellingen. Indien deze worden meegerekend, komt de film volgens distributeur KFD uit op net geen 90.000 bezoekers. In alle bioscopen in Vlaanderen staat het rechtbankdrama dan ook met ruime voorsprong op nummer 1. Ook in Kinepolis Brussel staat Het vonnis afgetekend op één, wat niet zo evident is voor een Vlaamse film. De film geniet bovendien ook van een zelden geziene persaandacht en een uitmuntende mond-aan-mond-reclame.
Het vonnis, waarvoor Jan Verheyen op het Wereldfilmfestival van Montréal de Prijs voor Beste Regie ontving, vertelt het verhaal van Luc Segers (Koen De Bouw). Als door een procedurefout de moordenaar van zijn vrouw vrijkomt, slaan de stoppen bij hem door. Hij neemt het recht in eigen handen en zal zich daarna meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten.
Naast Koen De Bouw zijn ook rollen weggelegd voor onder andere Veerle Baetens (The Broken Circle Breakdown, Loft), Johan Leysen (The Spiral, Jeune et Jolie) en Jappe Claes (Dossier K., Daens).Naast Montréal, waar de film in wereldpremière werd vertoond, was Het vonnis ondertussen ook te zien op de festivals van Namen en Utrecht. Later deze maand wordt hij in competitie vertoond op het Internationaal Filmfestival van Chicago.Het vonnis is een productie van Peter Bouckaert voor Eyeworks (Marina, Tot altijd) naar een scenario geschreven door Jan Verheyen. De fotografie was in handen van Frank Van den Eeden, Philippe Ravoet stond in voor de montage. Steve Willaert componeerde de soundtrack bij het verhaal. De film kon rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege, en van o.a. Bruxellimages.