Geslaagde VAF dag 2011
6 mei 2011
Op de tweede editie van de VAF dag (28 april) blikte het Vlaams Audiovisueel Fonds terug op een geslaagd 2010. Voor het eerst haalde de Vlaamse film meer dan 2 miljoen bioscoopbezoekers in 2010, het VAF/Mediafonds en de impulspremie werden gelanceerd, en recentelijk bracht Flanders Image haar Flanders (i) magazine uit op iPad.
Op de VAF dag kwamen presentaties van de verschillende afdelingen van het VAF aan bod. Directeur-intendant Pierre Drouot en zakelijk leider Hans Everaert schetsten 2010 in grote lijnen en gaven een overzicht van zowel de financiële cijfers als het VAF/Mediafonds. Dit werd gevolgd door een overzicht van Steun aan Creatie en Vorming & Onderzoek. Om het rijke aanbod aan Vlaamse cinema in de verf te zetten, werden tussen de presentaties beelden getoond van films als o.a. Antwerpen Centraal van Peter Krüger, Blue Bird van Gust Van den Berghe, Storyteller van Nicolas Provost en Plankton Invasion van Joeri Christiaen.
Op het einde bracht Flanders Image, de communicatie- en promotiecel van het Vlaams audiovisueel Fonds (VAF), een overzicht van haar activiteiten en de prestaties van de Vlaamse films in 2010. Het meest opvallende cijfer dat bekend gemaakt werd, was uiteraard het record van meer dan 2 miljoen bioscoopbezoekers.
De lijst van meest succesvolle Vlaamse bioscoopfilms van het afgelopen jaar wordt aangevoerd door Zot van A, Sammy’s Adventures – The Secret Passage, Frits & Freddy, Bo en Mega Mindy en het zwarte kristal. Terwijl het nationale marktaandeel voor de Vlaamse film vorig jaar op 10,25% wordt geschat, stijgt dit in Vlaanderen voor het eerst boven de 20%. Verder telde men in het buitenland vorig jaar 975 festivalselecties en 110 prijzen.
Ook 2011 heeft zich alvast sterk ingezet. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar registreerden de Vlaamse (co)producties samen naar schatting 771.265 bioscoopbezoekers. Dit dankzij het succes van Rundskop (386.152 bezoekers tem. 31 maart) en van Frits & Freddy* dat tijdens het eerste kwartaal nog ongeveer 245.000 bezoekers telde. (Ter info: midden deze week zat Rundskop aan een totaal van 415.000 bezoekers.)
Voor het eerst werd er ook onderzoek verricht naar de aanwezigheid van de Vlaamse film op sociale media. In totaal verzamelden 102 Vlaamse (co)producties een totaal van 277.451 ‘likes’ op Facebook. Op videosites als YouTube en Vimeo verzamelden 171 Vlaamse (co)producties 6.117.244 views, wat een gemiddelde van 35.773 views per titel betekent.
Diezelfde week lanceerde Flanders Image ook haar magazine Flanders (i) op iPad. De lancering maakt deel uit van een reeks digitale vernieuwingen die Flanders Image dit jaar op publishingvlak voorstelt. Doel hiervan is de 24/7 zichtbaarheid en bereikbaarheid van de Vlaamse film verder te optimaliseren. Daarnaast wordt er ook een beperking van de ecologische voetafdruk beoogd.
Klik hier voor de presentaties van de VAF dag