Eerste VAF/Gamefonds-projecten goedgekeurd
20 december 2012
Het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft aan 13 projecten steun toegekend voor de ontwikkeling van games. Het Gamefonds werd in oktober gelanceerd door minister van media Ingrid Lieten en minister van onderwijs Pascal Smet om de creatie van games door de Vlaamse gamesector te stimuleren en financieel te ondersteunen. Beide ministers trokken hiervoor samen een jaarbudget van 750.000 euro uit en gaven het VAF de opdracht dit fonds te beheren.
Vlaanderen gamet, zoveel is zeker. Studies tonen aan dat in 2010 al meer dan 50% van de Vlamingen wel eens een computergame speelt. Het toenemend belang van gaming is ook in diverse beleidsfora niet onopgemerkt gebleven. Een performante, gediversifieerde en solide game industrie in Vlaanderen heeft immers een positieve invloed op het maatschappelijk en economisch welzijn.
Minister Lieten is enthousiast. “De gamesector groeit. Het aantal afnemers wordt groter. Daarom vind ik het belangrijk deze creatieve sector een duw in de rug te geven en een kwalitatief, divers aanbod te stimuleren zowel op het vlak van de entertainment games als deze van de serious games. We mogen trots zijn op wat we in Vlaanderen produceren.”
Er bestaat geen discussie over de zin van het gebruik van serious games als pedagogisch instrument. “Onderzoek toonde evenwel aan dat nog heel wat leerkrachten overtuigd moeten worden om games als leermiddel te gebruiken. De samenwerking met educatieve uitgeverijen en gameontwikkelaars moet deze barrière helpen doorbreken”, zegt Pascal Smet.
De eerste deadline kan alvast een succes genoemd worden.
Het VAF/Gamefonds ontving voor de eerste indieningsdeadline op 8 november maar liefst 31 aanvragen. Hiervan werden er uiteindelijk 13 goedgekeurd.
Volgende projecten werden weerhouden:
In de categorie serious games (specifiek gericht op het onderwijs):
#Food 21: ontwikkelaar Playlane, 45.000 €Spy Planet: ontwikkelaar Die Keure, 83.750 €Aardrijkskunde game - Eiland Skan: ontwikkelaar Die Keure, 56.250 €
In de categorie andere serious games (streven in eerste instantie een maatschappelijk of educatief doel na in bijvoorbeeld de zorgsector, de medische sector, cultuur, erfgoed etc.):
De wereld van Bo: ontwikkelaar Lugus, 75.000 €Fractured realm: ontwikkelaar Lugus, 50.606 €Kleuterspel de 4 seizoenen: ontwikkelaar GRIN, 60.000 €Ranacode: ontwikkelaar Ranavision, 25.000 €
In de categorie entertainment (dragen eerder het label van pure ontspanning):
Baron: ontwikkelaar Monkube, 26.900 €Herald of the Gods: ontwikkelaar Boondoggle, 28.053 €Kosmonaut Katya: ontwikkelaar Sakari Games, 30.000€Castle Quest: ontwikkelaar Sileni Studios, 60.000 €Yeti’s Revenge: ontwikkelaar Triangle Factory, 45.691 €The Enchaunted Game: ontwikkelaar nWave, 107.500 €
De volgende indieningsdata zijn:
Voor serious games gericht op het leerplichtonderwijs: 15 april 2013Voor andere serious games en entertainment games: 4 februari 2013 en 7 oktober 2013
Meer gedetailleerde informatie over de toegekende steun aan de projecten, vindt u hier. Over de werking van het VAF/Gamefonds vindt u de nodige informatie hier.