Ga verder naar de inhoud

Drie Vlaamse documentaires naar Visions du Réel in Nyon

28 februari 2011
Op het Visions du Réel internationaal documentairefestival in het Zwitserse Nyon gaan dit jaar drie Vlaamse documentaires in première: Epilogue van Manno Lanssens, Accepting the Image van Karel De Cock, en The Co(te)lette Film van Mike Figgis. Het festival waar ook de Doc Outlook documentairemarkt aan verbonden is loopt van 7 tot en met 13 april. Het is de eerste editie onder artistiek leiderschap van Luciano Barisone.
Epilogue dat in Nyon zijn wereldpremière krijgt wordt vertoond in Officiële Competitie. Met deze documentaire brengt regisseur Manno Lanssens een aangrijpend verhaal over Neel, een vijftigjarige moeder van drie kinderen. Hoewel terminaal ziek, is de vrouw vastberaden om de tijd die haar nog rest zo goed mogelijk in te vullen. Op een ongeziene manier en geregeld doorspekt met een meer luchtige toets, belicht Epilogue een zwaarbeladen thema als de nakende dood. Daarnaast wordt Accepting The Image van Karel De Cock (Sint-Lukas) in Nyon vertoond in het programma Premiers Pas, een sectie die pas afgestudeerde filmmakers een platform biedt om hun eerste werk aan publiek en vakmensen voor te stellen. In deze korte documentaire verkent de maker de grens tussen de glamour in New York en de manier waarop de media deze in beeld brengt. Opgebouwd aan de hand van opnames uit het straatbeeld, afgewisseld met sequenties van Hollywood-diva’s als Sarah Jessica Parker en Gwyneth Paltrow, stelt Accepting The Image het effect van de media op ons leven in vraag. Tot slot werd ook The Co(te)lette Film van Oscarwinnaar Mike Figgis geselecteerd. Deze eigenzinnige adaptatie van de gelijknamige bekroonde dansvoorstelling van choreografe Ann Van den Broeck ging in eigen land eerder in wereldpremière tijdens de laatste editie van het Filmfestival Gent en wordt nu tijdens Visions du Réel vertoond in het Etats d’Esprit-panorama. The Co(te)lette Film werd gecoproduceerd door Bart Van Langendonck voor Savage Film (o.a. bekend van Rundskop), terwijl Ellen De Waele Epilogue produceerde voor Serendipity Films dat onlangs in Rotterdam Grande Hotel presenteerde. Accepting the Image werd als eindwerk aan Sint-Lukas gemaakt. Het is de eerste festivaleditie van dit toonaangevende documentairefestival die volledig onder leiding van Luciano Barisone loopt. Hij is een voormalig Italiaans journalist die ondertussen ook zijn strepen verdiende op een aantal internationale festival zoals deze van Venetië, Locarno en Firenze.