Ga verder naar de inhoud

Double Take wint hoofdprijs op New Media Film Festival

25 juni 2010
Op het New Media Film Festival (11 – 13 Juni) kaapte Johan Grimonprez’s Double Take de hoofdprijs weg. In zijn categorie was Double Take bovendien de vreemde eend in de bijt als enige internationale inzending tussen uitsluitend Amerikaanse projecten.
De hoofdprijs op het New Media Fest bestaat uit een studio package in LA, ter waarde van $ 10,000 (€ 8,120). In het verleden kon de film al buigen op de goedkeuring van de NY Times: “The most intellectually agile of this year’s films.” en sinds 2 juni is de film ook te zien in de zalen van de New Yorkse cinema ‘Filmforum’. Double Take is zeker niet aan zijn proefstuk toe want op de palmares staan al festivals als onder andere Berlijn, Sundance en Abu Dhabi Double Take is kunstenaar en filmmaker Johan Grimonprez’ unieke ode aan Hitchcock en zijn films, dat moeilijk in een aantal woorden te vatten is. Het combineert fragmenten uit de meesterwerken van Hitchcock met historische archiefbeelden uit de periode waarin deze films gemaakt werden, zoals de space race en het presidentiële debat van John F. Kennedy. Aan de hand van een in dit kader geplaatst moordcomplot wordt zo niet alleen inzicht geboden in de veranderende tijdsgeest, maar ook stilgestaan bij traditionele Hitchcockiaanse thema’s als persoonsverwisseling en verdubbeling. Het New Media Film Fest wil een platform zijn voor innovatieve ideeën en technologie in de visuele media, dit aan de hand van een mix van korte internetfilms (webisodes), documentaires en langspeelfilms en onder de tag line ‘Honoring stories worth telling.’