Courtisane Festival Gent viert 10-jarig bestaan met opmerkelijke films
24 maart 2011
Het Gentse Courtisane festival voor film, video en mediakunst (30 maart – 3 april) heeft voor zijn 10e editie gekozen voor een opmerkelijke opener en een al even bijzonder programma.
Het festival wordt dit jaar geopend met een première: de film Disorient van het Brusselse kunstenaarsduo Florence Aigner en Laurent Van Lancker werd herwerkt in een uitgebreide en performatieve versie: Disorients. Dit in samenwerking met Sébastien Koeppel en Laszlo Umbreit. Disorient is een documentaire bestaande uit verschillende verhalen van migranten die teruggekeerd zijn naar hun thuisland. De film is het resultaat van een langlopend project over migratie, wereldwijd. De film werd niet alleen herwerkt voor het festival, hij werd ook opgenomen in competitie. Het festival prijst de ‘experimentele documentaire voor de minimalistische en impressionistische vorm waarin de polyfonie van verhalen gebracht wordt’.
In deze competitie zal Disorient het opnemen tegen enkele andere Vlaamse en internationale films, zoals VAF Wildcardslaureaat Because We Are Visual (Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes), After Empire (Herman Asselberghs), Stardust (Nicholas Provost) en Blue Meridian (Sofie Benoot). Deze laatste kent zijn nationale première op het Courtisane Festival. Ook internationaal werd Blue Meridian opgemerkt: de film zal binnenkort aan zijn internationaal parcours beginnen in o.a. het It’s All True International Documentary Film Festival (Brazilië, 31 maart – 10 april), het Buenos Aires Festival International De Cine Independiente (BAFICI – 6 – 17 april) en de Visions du Réel Markt in Nyon (7 – 13 april). In het projectstadium won deze film de FIDlab Award in Marseille. Het Courtisane Festival omschrijft deze film als een ‘kritische maar empathische kijk op Amerika'
Het Courtisane Festival toont film, video en mediakunst en onderscheidt zich door zijn resolute keuze voor avontuur en reflectie, resulterend in een mozaïek van stijlen en media.
Disorient is een productie van Polymorfilms en werd tot stand gebracht met steun van o.a. het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). De live versie maakt deel uit van Expanded Documentary, een onderzoeksproject van het KASK en de Hogeschool Gent.
Blue Meridian werd geproduceerd door Auguste Orts en kreeg steun van o.a. het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), FID Marseille, Canvas, Atelier Graphoui, CCAV en CBA. Stardust en After Empire werden eveneens gesteund door het VAF. Because We Are Visual kreeg in 2010 de VAF Wildcard in de categorie documentaire.