CONNeXT|camp 'Curated vs. Algorythmed'
4 september 2017
De filmed entertainmentsector is volop in beweging. Traditionele aanbieders hebben het moeilijk in hun strijd met nieuwe spelers die de consument verleiden met gigantische volumes aan content. Maar verdrinkt de doorsnee consument niet stilaan in dit oneindig lijkende aanbod? Het bevredigende gevoel dat we waar dan ook toegang hebben tot zowat alles wat we willen bekijken, maakt bij velen plaats voor frustraties omdat we hopeloos verloren dreigen te lopen in het gigantische aanbod. De vraag is dan ook of er vandaag niet meer dan ooit nood is aan gidsen die de consument wegwijs maken en met een beetje duiding de aandacht vestigen op wat hem of haar echt interesseert.
Computers en algoritmes leken initieel de oplossing te bieden. Recente voorbeelden bij festivals, bioscopen, distributeurs maar ook 'boutique'-streamingdiensten tonen aan dat initiatieven met een meer persoonlijke aanpak en betere duiding vandaag sterk aan populariteit winnen. Wat kunnen we hieruit leren? Dat less uiteindelijk more is? Dat the long tail aan het einde van zijn verhaal is? Of dat filmed entertainment-consumenten dan toch geen nummers maar mensen van vlees en bloed zijn, op zoek naar op z'n minst het gevoel van menselijke interactie?
'Curated vs. Algorythmed' vormt de rode draad van CONNeXT|camp, het conferentieprogramma dat op woensdag 11 oktober plaatsvindt in het kader van CONNeXT in Gent.
Tim League van o.a. Neon en Alamo Drafthouse neemt naast het geven van de Gamechanger-keynote ook deel aan een panelgesprek rond het onderwerp, samen met o.m. Marike Muselaers van The Lumière Group. Andere deelnemers worden binnenkort bekendgemaakt. Eerder op de dag zullen ook een aantal Franse festivalcuratoren zich over het onderwerp buigen. Ook deze namen worden binnenkort bekendgemaakt. Op het programma staan verder o.a. Meredith Shea van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, die een presentatie geeft over de Oscars®, met een focus op de onderdelen Beste Niet-Engelstalige Film en Animatie, en Deborah Rowland van het Britse We Are The Tonic, die een marketingworkshop geeft met als uitdagende titel “Do you want anyone to see your film?”
Voor wie?
Voor iedereen die professioneel met de creatie van filmed entertainment en met distributie en vertoning van audiovisuele creaties bezig is.
Hoe inschrijven?
Inschrijven doe je via deze link. De uiterste inschrijvingsdatum is 22 september. Het aantal plaatsen is beperkt en wordt toegekend op een first-come-first-served basis.
Hoeveel kost het?*
Basisprijs: 25 EUR
Reductietarief: 15 EUR voor actieve of volwaardige leden van VOFTP, Unie van Regisseurs, Scenaristengilde
*houders van een CONNeXT full access-badge (wie een film, pitch, work-in-progress of line-up voorstelt) hebben recht op gratis toegang, op voorwaarde dat ze zich voor 22 september inschrijven.
Belangrijk: de inschrijving is pas geldig na ontvangst van de betaling van het juiste bedrag. Indien de betaling niet binnen 14 kalenderdagen ontvangen is, vervalt de inschrijving automatisch en komt de plaats zonder bericht opnieuw vrij.
Praktisch
Accreditaties kunnen op 11 oktober ter plaatse worden afgehaald vanaf 9.15u. Indien pas na 22 september betaald werd, moet een geldig bewijs van betaling worden voorgelegd.
Programmaschema 11 oktober (voorlopige versie van 30 augustus)
10:00 – Panelgesprek met Franse festivalcuratoren o.l.v. Patrice Carré
11:30 – Do you want anyone to see your film? Masterclass o.l.v. Deborah Rowland
13:00 – Lunch
14:00 – Academy Awards®: Facts and Fiction. Presentatie van Meredith Shea
15:00 – Koffiepauze
15:30 – Gamechanger-keynote door Tim League, gevolgd door Curated vs. Algorythmed panelgesprek met Tim League, Marike Muselaers en anderen, o.l.v. Wendy Mitchell
17:00/17:30 – Einde
Korte bio's van de sprekers
Tim League
Tim and Karrie League founded Alamo Drafthouse Cinema in 1997 as a single-screen mom and pop repertory theater in Austin. Twenty years later, the now 29-location chain has been named "the best theater in America" by Entertainment Weekly and "the best theater in the world" by Wired. Alamo Drafthouse Cinema has built a reputation as a movie lover's oasis not only by combining food and drink service with the movie-going experience, but also introducing unique programming and high-profile, star studded special events. Tim League co-founded Fantastic Fest, a world renowned film festival dubbed "The Geek Telluride" by Variety. Fantastic Fest showcases eight days of genre cinema from independents, international filmmakers and major Hollywood studios. Alamo Drafthouse's collectible art gallery, Mondo, offers breathtaking, original products featuring designs from world-famous artists based on licenses for popular TV and Movie properties including Star Wars, Star Trek & Universal Monsters. Tim League continues to expand the Alamo brand in new and exciting ways, including his role as co-founder of the powerhouse film distribution company NEON, partnering with Birth.Movies.Death., an entertainment content platform for movie lovers and the American Genre Film Archive, a non-profit film archive dedicated to preserving, restoring and sharing exploitation-era film.
Marike Muselaers
After almost 10 years in sales, acquisitions and co-productions at Lumiere, Marike Muselaers has recently been appointed co-CEO. She is currently focusing on Lumiere’s digital strategy, and has just launched the first EST store for TV series in the Benelux. The Lumiere Group is a full ecosystem in which production, distribution, three cinema theatres and an animation studio all work closely together to bring the best stories to the Benelux audience and the rest of the world.
Deborah Rowland
Deborah has over 25 years experience in marketing; theatrical, home entertainment & VOD distribution; international sales; TV; and exhibition; as well as a solid background in business, organisational structuring and process review. She has held senior marketing and distribution positions across the industry including: Koch Media, Artificial Eye, Curzon Cinemas, Twentieth Century Fox, Disney, Icon Film Distribution, and Contender/EOne. Deborah set up We Are The Tonic Ltd, an entrepreneurial distribution and marketing consultancy for sales agents, distributors and filmmakers, in 2013. Most recently, she was appointed Course Leader for the Marketing, Distribution, Sales and Exhibition MA at the National Film & Television School in the UK.
Meredith Shea
Meredith Shea is Membership and Awards Manager at the Academy of Motion Picture Arts and Sciences in Los Angeles. She oversees the Animated Feature and Foreign Language film Oscar categories, along with the Directors, Film Editors and Writers branches. She is actively involved with The Academy's efforts to increase the international profile and diversity of its membership. Miss Shea began her career in the arts at The Everett Collection, a Manhattan film archive and photo agency. She is a graduate of St. John’s University in New York City. The Academy is a global community of more than 8,000 of the most accomplished artists, filmmakers and executives working in film, where they celebrate and recognize excellence in filmmaking through The Oscars.
Wendy Mitchell (moderator)
Wendy is contributing editor at Screen International, which she first joined in 2005 and later served as editor in chief for two years. Mitchell previously worked as staff news editor for Entertainment Weekly in New York and as Managing Editor at indieWIRE. She is also a Film Programme Manager at the British Council.
CONNeXT en CONNeXT|camp zijn initiatieven van Flanders Image, van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Met steun van o.a. Grid, Lites, Creative Europe Media Desk Flanders, Film Fest Gent, Screen Flanders en Stad Gent. Screen International en Le Film Français zijn mediapartners.