Brasserie Romantiek, Norman en Perfect Drug vervolledigen Vlaamse selecties voor Montréal
6 augustus 2013
Met de aankondiging van de selectie films in het 'Focus on World Cinema' panorama is het volledige programma van het 37e Wereldfilmfestival van Montréal (22 augustus-2 september) bekend. Bij de speelfilms vinden we Joël Vanhoebroucks debuut Brasserie Romantiek terwijl ook de korte films Norman van Robbe Vervaeke en Perfect Drug van Toon Aerts een plaats in deze sectie hebben weten te veroveren. Samen met de al eerder aangekondigde selecties brengt dit het totaal aantal Vlaamse titels op vier speelfilms en drie korte films.
In Joël Vanhoebroucks Brasserie Romantiek volgen we het wel en wee van zowel het personeel als de gasten van een gerenommeerd restaurant in de aanloop van en tijdens één van de drukste avonden van het jaar: Valentijn. Angelo zorgt voor een passend liefdesmenu en Pascaline heeft de tafels tiptop gedekt. Maar dan staat ineens Pascalines oude vlam Frank op de stoep. Voordat ze van haar verrassing bekomen is, komen de andere gasten aan. Terwijl in het restaurant vele maskers afvallen, stijgt ook de spanning in de keuken als Pascaline door Franks onverwachte komst haar gebruikelijke controle over zichzelf verliest. In de hoofdrollen zien we o.a. Sara De Roo, Axel Daeseleire, Koen De Bouw, Wouter Hendrickx, Filip Peeters, Barbara Sarafian en Anemone Valcke. Het scenario is van Jean-Claude van Rijckegem en Pat Van Beirs, het schrijversduo achter Aanrijding in Moscou. Van Rijckegem produceerde de film samen met Dries Phlypo voor A Private View, in coproductie met vtm en Artémis Productions. In juni won Brasserie Romantiek nog overtuigend de Publieksprijs op het Festroia International Film Festival in het Portugese Setúbal. De volgende etappe is de bioscooprelease in Frankrijk. Bij ons is de film ondertussen beschikbaar op dvd en vod. Robbe Vervaeke won met zijn korte film Norman op het Internationaal Animatiefilmfestival van Annecy dit jaar al de Jean-Luc Xiberras Prijs voor Beste Debuutfilm. De film, die opgebouwd is uit opeenvolgende frames van olieverf op glas, speelt zich af in een stad met oude, statige gebouwen, met diepe schaduwen en verweerde bomen. In die stad wandelt Norman, een gedrongen, vormeloze man met een witte huid. Hij is geobsedeerd door het kijken en staren naar mensen. Zijn fascinatie kent evenwel geen grenzen. Is hij onschuldig als een kind? Of betekent hij een gevaar voor zijn medemens? De korte film is een productie van Leen Derveaux en Barend Weyens voor Cinnamon Entertainment (Memee, Natasha). De animatie was in handen van Vervaeke, met Brecht-Jan Verschuere als background artist. Ruben De Gheselle componeerde de muziek bij het verhaal zonder dialogen. Ook Perfect Drug van Toon Aerts is niet aan zijn proefstuk toe. Eerder dit jaar won de korte film de Méliès d'Or tijdens het 29e Imagine Film Festival in Amsterdam. En op het Festival van de Fantastische Film in Brussel won hij de Grote Prijs voor Beste Korte Film. In het hallucinante Perfect Drug waagt een bende dieven zich aan een overval op een laboratorium, maar de klus loopt niet zoals gepland. Terwijl Yumiko hun woedende Albanese baas probeert te kalmeren over de telefoon, kan Misha de verleiding niet langer weerstaan en drinkt een van de gestolen testbuizen leeg. De gevolgen zijn echter niet te overzien. Koen Mortier en Eurydice Gysel produceerden Perfect Drug voor Epidemic. Eerder maakte het Wereldfilmfestival van Montréal al de selectie bekend van Jan Verheyens Het vonnis dat in Officiële Competitie wordt vertoond. Marina, de nieuwe film van Stijn Coninx, wordt in het 'World Greats' luik van de Officiële Selectie vertoond. Bart Van den Bempts speelfilmdebuut 82 dagen in april dingt mee naar de Zenith-prijzen in de Competitie voor Eerste films. En ook Wolfsmelk, de korte film van Hans Vercauter zit in de Officiële Competitie voor Korte Films. Dit brengt het totaal aantal Vlaamse titels in Montréal dit jaar op vier speelfilms en drie korte films. Na Cannes is Montréal het belangrijkste internationaal filmfestival in de Franstalige wereld. Het is ook het enige competitieve festival in Noord-Amerika dat door de Fédération Internationale des Associations de Producteurs de Films (FIAPF) erkend is. Naast Berlijn, Cannes en Venetië staat Montréal ook in de lijst van in totaal 14 internationale competitieve A-festivals (Competitive Feature Film Festivals). Internationaal wordt het Wereldfilmfestival beschouwd als een belangrijk lanceerplatform omdat twee culturen, de Europese en de Amerikaanse, er elkaar ontmoeten. De voorbije 10 jaar heeft de Vlaamse film er verschillende prijzen weten te halen: op het vlak van speelfilms gingen Ben X, Adem en Hasta la vista er telkens aan de haal met de Grand Prix des Amériques; Noordzee, Texas van Bavo Defurne behaalde er de Zilveren Zenith; Jan Decleir, Filip Peeters en Johan Leysen werden er bekroond met de Prijs voor Beste Mannelijke Rol; en de korte film FAL van Hans Van Nuffel won er de Juryprijs. Alle in dit bericht vermelde films kwamen tot stand met de steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege.