ArteKino International Prize voor regiedebuut Veerle Baetens in Berlijn
24 februari 2020
Het smelt, het speelfilmdebuut van Veerle Baetens dat op dit ogenblik in ontwikkeling is, werd zonet bekroond met de ArteKino International Prize van de Berlinale Co-Production Market. Het filmproject is er geselecteerd om, onder de internationale titel The Melting, te worden gepitcht aan potentiële financiers en coproducenten. Aan de ArteKino International Prize is een geldprijs van 6.000 euro verbonden.
Het smelt is de verfilming van de succesroman van Lize Spit uit 2015, uitgegeven door Das Mag. Met 130.000 exemplaren was Het smelt in 2016 het best verkochte boek in België. Het leverde auteur Lize Spit o.a. de Bronzen Uil en de Hebban Debuutprijs op.
Met Het smelt zit Veerle Baetens voor het eerst in de regiestoel, nadat ze de afgelopen jaren als scenariste al meewerkte aan succesreeks Tabula rasa (2017). Ze schreef het scenario samen met Maarten Loix.
Het boek en de film gaan over Eva, die dertien jaar na een snikhete, volledig uit de hand gelopen zomer, terugkeert naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak. Gaandeweg wordt duidelijk dat zij dit keer de plannen bepaalt.
De opnames voor Het smelt zullen in de zomer van 2021 van start gaan. De productie is van Bart Van Langendonck en Sarah Marks voor Savage Film (De Patrick, Rundskop, D’Ardennen). Bij de crew is Frank van den Eeden bevestigd als DOP.
Het smelt is niet de enige Vlaamse productie in Berlijn. Afgelopen vrijdag ging in de Forum-sectie Victoria in première, een documentaire van het vrouwelijke regisseurstrio Sofie Benoot, Liesbeth De Ceulaer en Isabelle Tollenaere. Deze week volgt nog de wereldpremière van So We Live, een korte film van Rand Abou Fakher die geselecteerd werd in het Shorts-programma. Naast Het smelt werd op de Berlinale Co-Production Market ook een Vlaamse tv-reeks in ontwikkeling voorgesteld: Capturing Big Mouth, een fictieproject van productiehuis De Mensen met Hans Van Nuffel als scenarist.
Het smelt, Victoria en So We Live konden rekenen op de steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon.