Amira Daoudi wint Cross-overLab 2021
Grafisch ontwerpster en art director Amira Daoudi heeft met haar project Loulou de Cross-overLab 2021-prijs gewonnen. Deze prijs, met een waarde van 5.000 euro, stelt de winnares in staat om met een zelfgekozen coach haar project verder te ontwikkelen. Het doel is om een cross-over te maken naar een documentaire.
Het Cross-overLab is een initiatief van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), het Nederlands Filmfonds en deAuteurs, in samenwerking met Literatuur Vlaanderen, deBuren, MEDIA Desk Vlaanderen en MEDIA Desk Nederland, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds.
Het is een zes maanden durend creatief traject dat makers met behulp van hoogstaande coachings, workshops en masterclasses helpt overschakelen naar een medium waar ze nog niet professioneel in hebben gewerkt. Uit meer dan 60 inzendingen van Belgische en Nederlandse professionals uit de wereld van fictie, documentaire, animatie, theater, literatuur, poëzie en games, werden uiteindelijk zeven kandidaten geselecteerd met zes projecten:
- Amira Daoudi met Loulou
- Domien Huyghe en Gudrun Wylleman met Jack & De slinkende stad
- Willemiek Kluijfhout met Lady Lazarus
- Lisette Ma Neza met Hier en daar
- Yamina Takkatz met Les boucles d’oreilles
- Michael Van Peel met Passe-Partout
Deze projecten werden begeleid door vier coaches: Nolwenn Guiziou, Esther van Driesum, Niels ’t Hooft en Michael De Cock. De kandidaten namen daarnaast ook deel aan masterclasses waarin het cross-over-aspect telkens werd uitgelicht.
Afgelopen zaterdag presenteerden de kandidaten hun projecten voor professionals en een jury in Lumière Cinema in Maastricht. De jury bestond uit Miryam van Lier, Jedidjah Julia Noomen en Jenny Mijnheimer.
Amira Daoudi, de laureaat van de Cross-overLab 2021-prijs, woont en werkt in Brussel, waar ze zich specialiseert in het maken van film- en theateraffiches. Sinds haar succesvolle affiche voor het Oscargenomineerde Rundskop (2010) blijft haar portfolio groeien. Vandaag staat ze aan de leiding van Studio Daoudi, een internationaal creatief communicatiebedrijf.
In 2015 vond Daoudi's eerste solotentoonstelling From Film To Poster plaats in de Brusselse Koninginnegalerij. In hetzelfde jaar bracht ze een graphic novel uit voor de film Cafard. In 2016 startte Daoudi met het ontwikkelen van de gloednieuwe identiteit van de KVS. Naast haar grafisch werk werkte ze mee aan de MAPping Brussels-performance van KVS. Verder was ze onlangs te zien in de eerste aflevering van de Play4-serie Grond. Ten slotte is Daoudi ook gastdocent grafische vormgeving aan verschillende universiteiten in België.
Over het winnende project schrijft de jury: "Alle projecten zijn wat ons betreft levensvatbaar, maar toch waren we unaniem over de winnaar. We voelen meteen de impact van wat deze maker meebrengt naar een nieuw project. We zien een manier van meerlagig denken en een concept met grote potentie. Enerzijds zien we grote dieptescherpte en anderzijds beheerst deze maker ook de kracht van dingen NIET laten zien. Ook al weten we nog niet precies hoe de verteller en de inhoud zich elkaar tot elkaar verhouden, de randvoorwaarden zijn dusdanig dat we denken dat met de juiste coaching, dit project verschillende werelden aan elkaar verbindt. We hopen dat de maker ook integraal onderdeel blijft van haar eigen project."
"We voelen veel engagement bij alle zeven makers", besluit de jury in zijn rapport. "De projecten zijn duidelijk geboren uit een aanstekelijke, prikkelende nieuwsgierigheid, en ze zijn absoluut niet vrijblijvend maar zitten vol engagement. Het is ons duidelijk dat we even aangeschoven zijn in een ontwikkelingstraject, en dat de projecten dus allemaal ook in verschillende stadia zitten. Voor de beoordeling hebben we gekeken naar wat iemand meebrengt uit de eigen, oorspronkelijke expertise en hoe dit voor onderscheidende expressie zorgt in de nieuwe of hybride discipline. Wat maakt iets meer dan de som der delen?"