Ga verder naar de inhoud

Acht Vlaamse producties naar Rotterdam

26 januari 2011
Koen Mortiers 22 mei en Alex Stockmans Pulsar zijn geselecteerd voor het speciale ‘Return of the Tiger’ programma dat het Internationaal Filmfestival van Rotterdam naar aanleiding van zijn 40e verjaardag organiseert. Verder toont het IFFR dit jaar ook nieuw en recent werk van o.a. Lotte Stoops, Herman Asselberghs, Anouk De Clercq, Manon de Boer en Nicolas Provost. De toekomstige filmprojecten van zowel Brosens & Woodworth en Fien Troch worden er tenslotte voorgesteld op het Cinemart co-productie en –financieringsplatform. Het Festival vindt plaats van 26 januari tem. 6 februari.
Zowel Mortier als Stockman zijn geen onbekenden voor Rotterdam. Hun eerste speelfilms, respectievelijk Ex Drummer en Verboden te zuchten, liepen er in de Tiger Competitie. werk van een selecte groep van oud-Tiger Award kandidaten zal dit jaar vertoond worden in het speciale ‘Return of the Tiger’ verjaardagsprogramma. Aan het programma is een eenmalige prijs verbonden, de Return of the Tiger Award. Aan de 14 regisseurs met een film in de Tiger Awards Competitie 2011 wordt gevraagd samen te besluiten wie de winnaar wordt van deze unieke prijs, waaraan een geldbedrag van €5.000,- verbonden is. Zowel 22 Mei als Pulsar zijn met Rotterdam niet aan hun eerste festival toe. 22 Mei had zijn wereldpremière op het Toronto International Film Festival, terwijl Pulsar (dat deze week via Imagine in België uitkomt) voor het eerst op het Internationaal Filmfestival van Locarno werd getoond. Eerder werd al bekend dat ook de lange documentaire Grande Hotel Lotte Stoops in wereldpremière gaat op het IFFR. In deze film reist de regisseur af naar de stad Beira in Mozambique waar het Grande Hotel symbool staat voor de getroebleerde geschiedenis van het land. Gebouwd in 1955 als één van de grootste hotels ter wereld op een exuberante oppervlakte van 12.000 m², telde dit pronkstuk van het koloniale regime slechts 110 luxekamers. Tegenwoordig biedt het hotel onderdak aan meer dan 3.500 ‘permanente’ gasten die er wonen zonder water of elektriciteit en nauwelijks in contact treden met de buitenwereld. Naast Grande Hotel staan nog een reeks meer experimentele werken van Vlaamse makers op het programma in Rotterdam: After Empire en Dear Steve van Herman Asselberghs; Lobi van o.a. Matthias De Groof en Kristin Rogghe; Oh van Anouk De Clercq; Stardust van Nicolas Provost; Think About Wood, Think About Metal van Manon de Boer; en Because We Are Visual van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes die met deze film eind vorig jaar ook een VAF Wildcard in de wacht sleepten. In het kader van CineMart, het coproductie- en financieringsplatform van het IFFR, worden de nieuwe speelfilmprojecten van zowel Fien Troch als van Peter Brosens & Jessica Woodworth voorgesteld aan potentiële coproducenten, sales agents, distributeurs of andere financiers. Fien Troch stelt er Kid voor (geproduceerd door Prime Time), terwijl Brosens & Woodworth present zijn met Het vijfde seizoen. 22 Mei werd geschreven en geregisseerd door Koen Mortier en geproduceerd door Eurydice Gysel voor Epidemic. Kaat Camerlynck (Corridor) produceerde Pulsar, geschreven en geregisseerd door Alex Stockman. Grande Hotel werd geregisseerd door Lotte Stoops, terwijl Ellen De Waele de film produceerde voor Serendipity Films. After Empire (Herman Asselberghs), Think about Wood, Think about Metal (Manon De Boer) and Oh (Anouk De Clercq) werden geproduceerd door Auguste Orts. Lobi (Hier/Demain) is een realisatie van Noyau, Mungongo Ya Sika en ôtre k'ôtre, een collectief bestaande uit ondermeer Kristin Rogghe en Matthias De Groof. Stardust werd gemaakt door Nicolas Provost. Because we are Visual is het KASK afstudeerwerk van Olivia Rochette en Gerad-Jan Claes. Een belangrijk deel van deze films werden mogelijk gemaakt met steun van o.a. het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/