Ga verder naar de inhoud

2,2 miljoen bezoekers voor Vlaamse films in 2018

3 april 2019
In 2018 trokken Vlaamse producties en coproducties ruim 2,2 miljoen bezoekers naar de Belgische bioscopen, een stijging van 38% ten opzichte van de 1,7 miljoen bezoekers in 2017. Op de Vlaamse televisieomroepen waren het afgelopen jaar 94 Vlaamse speelfilms, 23 korte films en 21 VAF- of Screen Flanders-gesteunde reeksen te zien. Deze en veel meer cijfers worden vandaag gepubliceerd in het VAF Jaarverslag 2018.
Vlaamse (co)producties in de bioscoop en op televisie De top drie van best bekeken Vlaamse speelfilms in de Belgische bioscopen in 2018 bestaat uit Patser, Niet schieten en Girl. Patser (366.113 bezoekers) Niet schieten (356.166 bezoekers in 2018, 401.136 tot 1 maart 2019) Girl (248.003 bezoekers in 2018, 276.731 tot 1 maart 2019) De best bezochte documentaire in de bioscopen was Hoop doet leven (22.922 bezoekers), gevolgd door Rabot (12.596) en Manu (2.423). Bij de animatiefilms werd Rikkie de ooievaar het best bezocht (47.104 bezoekers), voor Ploey-You Never Fly Alone (12.596). Door het relatief lage aantal releases vertoont het bezoekerstotaal voor Vlaamse films van jaar tot jaar sterke pieken en dalen. Het afgelopen jaar werd ook een sterke overloop opgetekend: in 2018 gerealiseerde bezoekerscijfers van films die eind 2017 in de zalen verschenen, zoals FC De Kampioenen 3: Kampioenen Forever en K3 Love Cruise, waren goed voor 20% van het totale resultaat. Op televisie was de best bekeken Vlaamse speelfilm het door Screen Flanders gesteunde FC De Kampioenen 2: Jubilee General (1.203.792 kijkers), op afstand gevolgd door De Witte van Sichem uit 1980 (810.734) en Koko Flanel uit 1990 (669.417). De best bekeken documentaire op televisie was We Will Remember Them (167.462 kijkers). Bij de VAF-gesteunde fictiereeksen haalden Salamander 2 (691.153 kijkers, marktaandeel van 25,2%), De infiltrant (678.759, 27%) en Gevoel voor tumor (553.714, 21,4%) het grootste aantal kijkers. Ten slotte was FC De Kampioenen 3: Kampioenen Forever de meest opgevraagde Vlaamse speelfilm via VOD, zowel bij Proximus als bij Telenet. Andere titels die het in 2018 goed deden op VOD zijn Patser, De buurtpolitie: De tunnel, Het tweede gelaat, K3 Love Cruise en Le Fidèle. Internationale prestaties Internationaal deden Vlaamse films en tv-reeksen het uitzonderlijk goed in 2018. Maar liefst vijf Vlaamse (co)producties gingen in wereldpremière tijdens het Festival van Cannes. De grote blikvanger was Girl, dat vier prijzen wegkaapte in de Officiële Selectie waaronder de Caméra d’Or voor het beste debuut. Het was de start van een internationale succescarrière voor Girl, met o.a. prestigieuze prijzen op de festivals van Londen, San Sebastián en Zürich, de debuutprijs van de European Film Awards en nominaties voor de Golden Globes en de Césars. Daarnaast vielen ook enkele animatieprojecten op: Ce magnifique gâteau ! ging in wereldpremière in Cannes, kaapte een European Animation Award weg en werd genomineerd voor een Annie Award, terwijl Bloeistraat 11 in Annecy werd bekroond met de Cristal du court métrage. De korte experimentele film It en de documentaire Ceres werden geselecteerd voor de Berlinale en Sakawa ging in wereldpremière tijdens IDFA. Fictiereeks De dag was geselecteerd voor Séries Mania en Undercover stond op het programma van het nieuwe Canneséries-festival. Vlaamse (co)producties werden met 71 verschillende titels in totaal 104 keer geselecteerd voor de 40 meest belangrijke internationale film- en televisiefestivals, waaronder die van Cannes, Toronto, Berlijn, enz. In totaal werden in 2018 wereldwijd bijna 300 prijzen uitgereikt aan Vlaamse (co)producties. Ook de Vlaamse games deden het internationaal goed: Liftoff werd in Duitsland bekroond met de Comenius EduMedia Award, Flotsam haalde de Rising Star Award binnen op Gamescom en The Almost Gone werd uitgeroepen tot Most Innovative Game op Casual Connect Europe. Ten slotte liet Vlaams talent zich ook buiten de landsgrenzen opmerken. Adil El Arbi en Bilall Fallah werden begin 2018 door Variety getipt als een van de ‘10 Directors to Watch’ en werken sindsdien aan de regie van Bad Boys For Life. Felix Van Groeningen kreeg de Hollywood Breakthrough Director Award voor zijn Amerikaans debuut Beautiful Boy. De coproductie Kursk, met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol, ging in Toronto in wereldpremière en regisseur Gilles Coulier tekende een contract bij het Britse Independent Talent Group. De Vlaamse audiovisuele creatie in 2018 In 2018 werden door de drie fondsen van het VAF 223 aanvragen goedgekeurd voor creatiesteun, voor een totaalbedrag van 17.394.894 EUR. Het VAF/Filmfonds kende creatiesteun toe voor een bedrag van 9.606.624 EUR. Daarvan werd productionele ontwikkelingssteun toegekend aan negen majoritair Vlaamse speelfilms, waaronder één kinder- en jeugdfilm. Er werd ook productiesteun toegekend aan acht majoritair Vlaamse korte fictiefilms, zeven documentaires, zes korte animatiefilms, vier FilmLab-projecten en twee InnovatieLab-projecten. Binnen het VAF/Mediafonds werd in totaal voor 6.389.900 EUR aan creatiesteun uitgereikt. Daarvan ging er o.a. productiesteun naar vier fictiereeksen, twee documentairereeksen en één animatiereeks. Binnen het VAF/Gamefonds ging er voor 1.398.370 EUR naar creatiesteun. Er werd productiesteun toegekend aan zeven entertainment games, één artistieke game en twee serious games (incl. onderwijsgames). Het economisch fonds Screen Flanders investeerde in 2018 3,83 miljoen EUR in binnen- en buitenlandse producties. Er werden 34 dossiers ingediend, waarvan er 21 werden goedgekeurd (drie minder dan in 2017). De gemiddelde hefboom (verhouding structurele investeringen in het Vlaamse Gewest en toegekende steun) lag in 2018 op 8,03: het beste jaarcijfer sinds de start van Screen Flanders. Het VAF in 2018 Voor het Vlaams Audiovisueel Fonds was 2018 een jaar van grote veranderingen. De Raad van Bestuur werd hernieuwd en Erwin Provoost nam het roer over als directeur-intendant. De nieuwe beheersovereenkomsten 2018-2021 voor de drie fondsen traden in werking en voorzagen in meer middelen voor het VAF/Mediafonds en VAF/Gamefonds. Bij het VAF/Mediafonds werden die middelen o.a. ingezet om een werking voor talentontwikkeling op te zetten. Het VAF/Gamefonds kreeg voor het eerst een voltijds gamecoördinator. Binnen het VAF/Filmfonds en VAF/Mediafonds werd een nieuwe subsidielijn opgezet: InnovatieLab, voor niet-lineaire projecten in diverse vormen (interactieve projecten, virtual reality, augmented reality, webseries en crossmediale toepassingen). In 2018 werden voor de eerste keer VAF Wildcards voor gameontwikkelaars uitgereikt, naast de VAF Wildcards voor afstudeerprojecten van de filmscholen, die in december werden uitgereikt aan vier vrouwelijke filmmakers. In 2018 werd ook De FilmClub gelanceerd, een ambitieus project om filmcultuur te stimuleren in Vlaamse en Brusselse scholen. Het initiatief zit momenteel in een proeffase en is met 36 deelnemende clubs sterk gestart. Op het vlak van duurzaam filmen was het duurzaamheidstraject van de Ketnet-reeks Buck een opsteker. Het inspireerde de VRT om duurzaamheid definitief in te bedden in zijn programmacharter. De derde editie van CONNeXT bracht 99 internationale filmprofessionals naar Gent om er Vlaamse content en talent te ontdekken en Cartoon Digital bracht in november de Vlaamse animatie- en gamesector samen in een geslaagde poging om de kruisbestuiving tussen de twee sectoren te stimuleren. Ten slotte waren er voor de Vlaamse sector druk bijgewoonde events, zoals de informatiesessie van Netflix en de reflectiedag rond het publiek van Vlaamse audiovisuele creaties. Het VAF/Filmfonds, VAF/Mediafonds en VAF/Gamefonds vallen onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Cultuur en Media Sven Gatz. Het VAF/Gamefonds krijgt daarnaast ook steun van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. De Screen Flanders-maatregel valt onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters in samenspraak met Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz. Cijferoverzichten Vlaamse film in cijfers Het VAF in cijfers Publicatie VAF Jaarverslag 2018