Ga verder naar de inhoud
Georganiseerd door het VAF
10 december 2024 10:00 tot 15:30
Lumière Mechelen

Tweemaal per jaar organiseert de afdeling Publiek van het VAF een inspiratievolle dag voor (arthouse-)bioscopen, distributeurs, festivals, cultuurhuizen en andere filmorganisaties. Op dinsdag 10 december 2024 zijn we te gast in Lumière Mechelen, met een Vertonerssessie die creatieve vormen van ondernemen in cultuur belicht.

Zoals in vele creatieve sectoren zit ondernemerschap ook ingebakken in de audiovisuele sector. De combinatie van een culturele missie met een commerciële aanpak kan al wel’s schuren, zeker in het licht van efficiëntiewinst en economische return. Het vinden van een optimale balans tussen zakelijke en culturele/artistieke doelstellingen is misschien niet altijd vanzelfsprekend maar toch toont ook het culturele vertonersveld zich zeer creatief als het gaat over manieren om te groeien, de kwaliteit te verhogen en de maatschappelijke impact te versterken. Een samenleving die echter steeds complexer wordt en waarin de financiële druk na de pandemie en haar nagolven is toegenomen, vraagt echter een toekomstgerichte financiële en zakelijke aanpak. In deze Vertonerssessie zetten we een bril op die verder kijkt dan winst maken en belichten we enkele inventieve praktijken rond cultureel ondernemerschap, die nieuwe kansen kunnen creëren.

Lumière en cultureel ondernemerschap
Louis Baetens, Anke Merckx, Jon Michelena en Simon Wullens

De VAF Vertonerssessie is deze keer te gast in Lumière Mechelen, dat in 2021 de deuren opende met drie filmzalen en een café. Deze stadsbioscoop is gevestigd in het hart van de stad en werd opgezet als een culturele ontmoetingsplek voor Mechelaars die samen film willen beleven. Het initiatief vloeit voort uit een publiek-private samenwerking. Het Mechelse stadsbestuur gaf de Oude Stadsfeestzaal een nieuw leven dankzij een grondige renovatie. Lumière stond in voor de financiering van de cinematoren en de inrichting van het pand. Na een verwelkoming door Anke Merckx en Louis Baetens, beiden operationele verantwoordelijken van Lumière Mechelen, licht Jon Michelena, hoofd Cinema, toe hoe Lumière als cultureel ondernemer haar vier bioscopen in Antwerpen, Brugge en Mechelen exploiteert. Simon Wullens, marketing manager bij Lumière, sluit af met een korte toelichting over de distributiewerking van Lumière.

Een toekomstbestendig vertonerslandschap
Tim Raats

In opdracht van het VAF maakte een onderzoeksteam van de Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen recent een uitgebreide analyse van het landschap voor filmexploitatie in Vlaanderen. De analyse bracht het landschap in kaart en peilde naar de behoeften en toekomstperspectieven van de diverse spelers in het licht van de Covid-19-crisis en de daaropvolgende economische omstandigheden. Heel wat vertoners positioneren zich in een sector die culturele en economische meerwaarde combineert, maar ze doen dit binnen een context van onzekerheid, toegenomen kosten en noodzakelijke investeringen. Na een eerste algemene presentatie op de Dag van het Filmberoep gaat Prof. Dr. Tim Raats (imec-SMIT-VUB), projectcoördinator van het onderzoek, in deze presentatie dieper in op enkele onbenutte kansen die kunnen bijdragen tot een meer duurzaam ecosysteem voor filmvertoning in Vlaanderen en Brussel.

Aan de slag met data
Frank Moens

Bij het Leuvense Fonk, de koepelorganisatie rond Docville, Kortfilmfestival, Dalton Distribution en Cinema ZED, proberen ze al langere tijd meer inzichten te verwerven in wie hun publiek is en op welke manier ze nog meer en op een relevantere manier met dat publiek kunnen communiceren. De data hiervoor halen ze uit de online ticketverkoop alsook uit enquêtes en voorkeurbevragingen n.a.v. eerdere bezoeken. Zo krijgen ze een goed zicht op hun bezoekers, op welke titels nog meer zouden gesmaakt worden en welke omstandigheden impact kunnen hebben op het bezoek. Frank Moens, coördinator van Docville, legt uit hoe ze bij Fonk data concreet analyseren en geeft ook enkele tips mee voor vertoners die zelf met data aan de slag willen.

Fondsenwerving bij Nova
Marie-Eve Cosemans

In mei 2024 liep het huurcontract van Cinema Nova af. Om haar toekomst veilig te stellen zocht Nova naar manieren om het pand in alle economische en artistieke onafhankelijkheid te kunnen blijven invullen, wetende dat in hartje Brussel de vastgoedprijzen de pan uitswingen. In plaats van een torenhoge huur te betalen was het immers Nova’s ambitie om haar middelen in de eerste plaats te besteden aan haar culturele roeping en daarbij tarieven te kunnen hanteren die voor elke beurs toegankelijk blijven. Via haar coöperatie Supernova Coop werd uiteindelijk een uitgebreide campagne opgezet rond de aankoop van coöperatieve aandelen. Hiermee kon de erfpachtovereenkomst van 68 jaar worden aangekocht en konden ook enkele dringende renovatiewerken worden bekostigd. Marie-Eve Cosemans, bestuurder bij Nova, legt uit hoe deze fondsenwerving werd aangepakt en waarom Nova koos voor een coöperatieve aanpak i.p.v. donaties of een crowdfunding.

Bowhouse Gent
Ilse Delmeire

Vorig jaar bundelden zes Gentse kunsthuizen, nl. NTGent, CAMPO, Kopergietery, LOD, laGeste en Ontroerend Goed, hun krachten en startten ze met het pilootproject Bowhouse Gent. Tussen 2023 en 2027 gaan ze samen op zoek naar slimme manieren van samenwerken op vlak van management en zakelijke ondersteuning, fondsenwerving, HR en internationale verkoop. Door zich op een andere manier te organiseren willen ze een antwoord bieden op veranderende omstandigheden, zoals de gewijzigde internationale markt, subsidiebudgetten onder druk, de inflatie, stijgende loonkosten, de energiecrisis, een toenemende werklast, …. Samen gaan ze op zoek naar oplossingen die het reguliere sharen van knowhow en resources overstijgen. Daarvoor geven ze een stuk van hun organisatorische autonomie prijs maar toch blijft de zakelijke en de artistieke identiteit van elke organisatie gegarandeerd. Ilse Delmeire, zakelijk leider van CAMPO, legt uit wat aan de grondslag lag van dit initiatief, hoe het werd opgezet en wat de eerste bevindingen zijn.

The Movies, De FilmHallen en De FilmKoepel
Bob van der Meer

De Amsterdamse The Movies en De FilmHallen en de Haarlemse De FilmKoepel zijn drie Nederlandse filmtheaters in handen van dezelfde eigenaars. Ze ademen elk een stuk geschiedenis. Waar The Movies haar klassieke art-deco stijl als oudste bioscoop van Amsterdam koestert, wordt De FilmHallen uitgebaat in een gerenoveerde tramdepot en kreeg De FilmKoepel haar invulling in een voormalige gevangenis. Alle drie bioscopen vertrekken van een brede programmatie met op de affiche zowel grote Hollywood-films als kleine arthousefilms en documentaires. Naar gelang de specifieke identiteit en het eigen publiek varieert echter de balans tussen een cultureel en commercieel filmaanbod. General manager Bob van der Meer legt uit welke aanpak ze hanteren bij de exploitatie van de drie bioscopen en op welke manier fondsenwerving, data analyse en slimme samenwerkingen hebben bijgedragen tot de realisatie van de ambities van deze culturele ondernemer.

Toemaatje

Als toemaatje nodigt Lumière de deelnemers na de lunch uit voor de screening van Fiore Mio (A flower of mine) van Paolo Cognetti. De film komt vanaf 12 februari 2025 in de zalen.

Fiore Mio

Paolo Cognetti
Documentaire / 2024 / 80'

Paolo Cognetti keert met Fiore Mio terug naar zijn passie voor documentairefilms en vertelt het verhaal van de berg die hij jaren geleden uitkoos tot zijn thuis. Hij portreteert de berg vanuit verschillende gezichtspunten en neemt ons mee op wandelingen en ontmoetingen langsheen berghellingen, in de valleien eronder, op de top, maar ook in nabijgelegen steden, van waaruit het majestueuze profiel van de berg nog steeds te zien is in de verte, voorbij de mist die door de vervuiling wordt veroorzaakt.

Programma

09:30-10:00: onthaal en koffie
10:00-13:00: presentaties
13:00-14:00: lunch
14:00-15:30: toemaatje: screening Fiore Mio

Adres en bereikbaarheid

Lumière Mechelen, Frederik de Merodestraat 28, 2800 Mechelen.

Lumière Mechelen is makkelijk bereikbaar via het openbaar vervoer. Het station van Mechelen ligt op 23 minuten loopafstand, station Mechelen-Nekkerspoel op 11 minuten. Neem je de bus? Lijn 1 stopt voor de deur (bushalte Stadsfeestzaal Mechelen). Aan de halte Mechelen Veemarkt, slechts 300 meter wandelen, stoppen meerdere bussen (1, 2, 5, 500, 508, 550, 551, 552, 558).

Lumière Mechelen ligt in een autoluwe zone. Je mag de Frederik de Merodestraat niet inrijden zonder vergunning en je kunt dus niet voor de deur parkeren. Kom je toch met de auto, dan kun je parkeren in enkele omringende parkings.

Deelnemen

Deelnemen is gratis. Registratie is verplicht.

Het is mogelijk om te annuleren. Stuur ons in dat geval een berichtje. Mits tijdige verwittiging kan je in jouw plaats ook een collega sturen. Indien je echter later dan donderdag 5 december 2024 besluit om niet deel te nemen of de dag zelf niet komt opdagen, dan zal er een annulatiekost van 10 euro gerekend worden.

Ik schrijf mij in voor de lunch 
Ik schrijf mij in voor de namiddagscreening  

Heb je specifieke vragen?

Contacteer ons.

Diana Raspoet

Diana Raspoet

Hoofd Publiek
Still uit #21XOXO, Sine Özbilge, Imge Özbilge (2019)

Lune Peeters

Projectmedewerker Publiek