Dag van de filmprogrammator
Tijdens het jaarlijkse wereldfilmfestival MOOOV was er opnieuw een verwendag voor alle filmprogrammatoren uit Vlaanderen: nieuwe films werden vertoond, inspirerende projecten gepresenteerd, maar ook was er tijd om ervaringen uit te wisselen.
MOOOV heeft zich de voorbije jaren ook toegelegd op de distributie van films. Elk jaar koopt MOOOV de rechten aan van enkele wereldfilms. Op maandag 25 april 2016 werden enkele van de films vertoond. Na het filmfestival zijn de films beschikbaar voor vertoningen in culturele centra.
Gastsprekers vertelden vanuit hun eigen praktijk over een diversere publiekswerking in de cinema. Getuigenissen die inspireren, maar ook uitdagen.
Deze dag was een samenwerking van MOOOV, VAF en Creative Europe Media Desk Vlaanderen.
Programma
Filmhuis Den Haag, Nederland en Filmkrant Live
Gerlinda Heywegen
Sinds een paar jaar zet Filmhuis Den Haag zeer actief in op het verbreden van de programmering met maar een doel: een grotere diversiteit aan publiek mogen ontvangen. De accenten daarbij liggen op wat Den Haag als stad typeert met het idee dat dat die diverse doelgroepen aan zal spreken. Belangrijkste is om deze speciale programma's samen met die doelgroepen te ontwikkelen en organiseren. Toverwoorden zijn dus: niet voor maar met. de Filmkrant is HET blad over film in Nederland. Sinds 2013 organiseert het ook zogenaamde Live.activiteiten: door heel Nederland verzorgen redacteuren, journalisten en medewerkers van de krant inleidingen, lezingen, debatten, Q&A's, workshops, colleges etc. over film voor culturele instellingen, met name vertoners. In samenwerking met die vertoners, distributeurs en festivals. Doel is eenvoudig: film naar het publiek brengen en zoveel mogelijk met dat publiek in contact komen.
Cinema Kinodvor Slovenië
Koen Van Daele
Kinodvor is een stadsbioscoop in Ljubljana met een regulier kwalitatief filmprogramma, maar ook de locatie voor speciale evenementen. Kinodvor wil de filmcultuur in Slovenië bevorderen door te beginnen met de filmopvoeding van een jong publiek, maar ook door te voldoen aan de behoeften van de veeleisende cinefiel. De eigen faciliteiten, diensten en expertise worden aan Sloveense en internationale partners aangeboden. Een levendige plek voor cinema, een meeting point voor elke filmliefhebber.
Audience Development
Riema Reybrouck
Om je publiek te bereiken is een vroeg publieksbewustzijn en een doordacht publieksengagement noodzakelijk. De communicatiemogelijkheden zijn talrijk en divers, de niveaus waarop je je publiek kunt engageren veelzijdig. Dit vereist van filmmakers, distributeurs en exploitanten een doordachte en creatieve benadering. Audience Design wil de traditionele creative film marketing overstijgen met publieksstrategieën, waarbij community sourcing en diverse communicatiestijlen noodzakelijk zijn.
Cinemaximiliaan
Gwendolyn Lootens en Gawan Fagard
Een pop-up cinema voor en door mensen op de vlucht, opgestart in het Maximiliaanpark in Brussel maar nu uitgebreid tot een breed netwerk van vrijwilligers, bestaande uit cinefielen, filmmakers en kunstenaars waaronder ook een groot aantal nieuwkomers. Cinemaximiliaan biedt via film dagelijks een ‘woonkamer’ in Brussel en vertoont ook meer en meer in andere asielcentra films en is een platform geworden voor culturele uitstappen, filmprojecties en …